«Антикорупційна карта ремонтів» – потужний онлайн-інструмент, через який можна контролювати використання бюджетних коштів на ремонтні роботи. Завдяки карті громадяни отримали можливість доступу до ремонтних робіт всіх категорій, які проводились чи проводяться на території України.
Детальніше про проект «Антикорупційна карта ремонтів» журналістам inform.zp.ua розповів Ілля Кротенко – аналітик ГО «Антикорупційний штаб».
Що з себе представляє «карта ремонтів» та хто може нею користуватись?
– Карта ремонтів – це по суті сайт-інструмент для використання громадськими діячами, журналістами, органами місцевої влади. Це абсолютно відкритий сайт, без жодної реєстрації, смс.
На сайті розміщені всі ремонти починаючи з 2016-го року, тобто все, що проходило через ProZorro, всі тендери. Наразі – це понад 100 тисяч різних ремонтів. Кожен громадянин може скористатися цим сайтом, щоб подивитися ремонт в своєму будинку, в садочку, куди ходить дитина, в школі, в лікарні сусідній.
Наскільки відомо, онлайн-проект «карта ремонтів» функціонує вже не перший рік. Чи вносили якісь зміни до проекту в цьому році?
– Так, проект був заснований ще в 2015-2016 роках, але в цьому році він зазнав дуже серйозних змін – наша карта автоматизувалась. Раніше всі ремонти заносили вручну і на це йшло дуже багато часу. Зараз всі об’єкти вносяться вручну в автоматичному режимі. По суті це дуже сильно спростило життя і нам і користувачам карти.
Команда зі скількох людей працює над проектом та з яких джерел Ви отримуєте інформацію?
– Основне джерело інформації – платформа ProZorro. Як тільки вона запустилась, ми зрозуміли, що можемо почати використовувати цю інформацію, бо до цього її потрібно було важкими методами витягувати з державних реєстраторів. Команда наша складається на даний момент до 10 осіб, також залучені професійні розробники.
Які області України можна вже промоніторити на «карті ремонтів»?
– Абсолютно всі. Зараз з Києва та до найменшого села є всі ремонти, які проводились. Кожен день у нас йде автоматичне оновлення. Тобто по суті та інформація, яка потрапляє в ProZorro, наступного дня або в той самий день з’являється в нас на карті.
Після того, як громадянин знайшов потрібний йому ремонт на карті, які його подальші дії?
– Є кілька варіантів. Якщо достатньо самостійних знань і навичок, можна проінспектувати та побачити, чи ремонт справді виконаний якісно, чи він виконаний до кінця, чи він взагалі виконаний.
Наприклад, була ситуація по Києву, коли жінка нам написала: «Я дивлюсь, у мене в будинку мали поміняти труби водопровідні старі». Ми подивились, так, справді в 2016 році мали помінятись, виділили понад 100 тисяч на ремонт труб, вони мали змінитись. Акти закрили, труби начебто змінились по актам і про це всі забули. А станом на 2018 рік цей ремонт не був проведений. Після того як ми почали дзвонити, розпитувати, звернулись до правоохоронних органів, місцеві мешканці нам скинули фотографії зі зміненими трубами, там буквально на наступний день приїхали і все поміняли. Ось таких ситуацій насправді може бути безліч.
Ті ж самі замовники чи правоохоронні органі, чи громадські активісти не встигають контролювати всі ситуації. І в результаті ми зіштовхуємось з тим, що хтось не доброчесний просто краде гроші. Якщо місцевий мешканець помічає, що ремонт невиконаний або виконаний неякісно, він може або звернутись до нас або до правоохоронних органів. Відповідно якщо йде звернення до нас, то ми вже реагуємо по ситуації.
Якщо це якісь дрібні недоліки, ми зазвичай звертаємось до замовників для того, щоб вони підрядників змушували виправляти. В Миколаєві, наприклад, також був такий випадок, коли мешканці пожалілися, що був ремонт в парку, а тротуарна плитка почала розсипатися на очах, бордюри були неякісно встановлені. В результати ми разом з замовником змусили підрядника все виправити.
Як людина може контактувати з командою Антикоррупційного штабу? Через сайт, запит на сайті або через запит у соцмережах?
– У нас є всі контакти, вони робочі, вони на сайті нашому організаційному. Ті самі контакти вказані на сайт карти ремонтів. Крім того під кожним об’єктом на карті ремонтів є кнопка, вона яскравого червоного кольору і написано «Поскаржитися». Після цього ми цю скаргу отримуємо і опрацьовуємо. Все що треба, це ім’я мешканця, воно може бути неповне, воно може бути вигадане, якась електронна пошта і власне суть цієї скарги.
Як швидко Ви можете вирішити наприклад проблему ремонту доріг?
–Насправді це не стільки від нас залежить. Ми зі свого боку оперативно опрацьовуємо, відправляємо запити, звернення. Відповідно до чинного законодавства у відповідь на наше звернення органи державної влади, вони мають певний термін, протягом якого вони мають відповісти, цей термін до 30 днів.
З якими найцікавішими зверненнями звертались до Антикоррупційного штабу громадяни?
–Одним з цікавих звернень було звернення громадянки, яка живе на 9-му поверсі, в неї в будинку провели ремонт. Відремонтували дах і буквально через тиждень після того, як відремонтували цей дах, була злива і в неї цей дах протік. Ремонт був виконаний настільки неякісно, що не витримав по суті першої зливи.
Ми звернулись до місцевого ЖКХ, звернулись до підрядника, який виконував ремонт, разом провели комісію. Врешті-решт дійшло до того, що підряднику майже на 250 тисяч гривень менше виплатили коштів за цей ремонт і плюс він ще мав усунути певні недоліки. Це досить цікавий кейс. І той самий кейс про ті труби, коли просто на рівному місці намагалися вкрасти 100 тисяч гривень.