Які проблеми в Запоріжжі Вас хвилюють найбільше? Це одне з ТОП-ових питань соціологічних досліджень. Люди обурюються, мол – самі не бачите, що коїться і де проблеми найбільші!? Серед варіантів відповідей найчастіше говорять про екологію, дороги, проблеми ЖКХ, – загалом виділяють те, з чим кожного дня стикається запоріжець. Але, найчастіше ми схильні говорити про те, що не так, – напевно щоб привернути увагу до проблеми, та коли все влаштовує – мовчимо, можливо щоб не наврочити.
Сезон ремонту доріг 2017 добігає кінця і вже через місяць повинні бути освоєні усі виділені кошти на прокладання асфальту, латання ям та реконструкцію доріг. Цього року ними займалися кілька підрядних організацій, та найбільша частка дісталася КП «ЕЛУАД». У місті 8.5 мільйона квадратних метрів доріг загального користування, така ж кількість доріг приватного сектору, та приблизно стільки ж внутрішньо квартальних. Загалом поговорити є про що, тож ми вирішили проаналізувати об’єми робіт, проінспектувати якість доріг та розібратися в технології та відмінностях прокладання асфальту. Похвалити чи розкритикувати роботу компанії ми зможемо тільки навесні, після того, як зійде сніг. Сьогодні ж поговоримо з директором підприємства Дмитром Пархоменком про те, що вдалося зробити, як довго це зберігатиме належний вигляд, та які дії будуть здійсненні якщо дефекти з’являться.
В червні минулого року Ви були в.о директора КП «ЕЛУАД», у березні цього року приступили до обов’язків у якості директора. Як змінилася робота підприємства під Вашим керівництвом?
Я б не говорив, що змінилася саме робота компанії, лише тому, що суми і проекти робіт раніше були не спів мірними з поточним роком. Напевно запоріжці уже звернули увагу на те, як активно останнім часом змінюються дороги в місті. Особливо приємно глянути на ділянку вздовж Анголенка, від Малого ринку до Фортечної, а також дорога в районі вулиці 12 квітня. Дорога до Аеропорту – це велика реконструкція. Міська рада виділила у цьому році значно більше коштів на ремонт доріг, ніж попередніми роками. Це дійсно великий прогрес. Протягом останнього часу підприємство «ЕЛУАД» зі збиткового перетворилося у прибуткове. Це завдяки спільним зусиллям компанії та міської ради.
Містяни скаржаться, що центральні дороги роблять швидше та якісніше ніж районні чи внутрішньо дворові. Чому так розставлені пріоритети? Напрошується думка – з метою демонстрації діяльності…
Жодної демонстрації, коли мова йде про безпеку запоріжців! А пріоритет розставляємо відносно завантаженості дороги, та існуючих ризиків. Яма у дворі будинку несе значно меншу загрозу, ніж на проспекті Соборному, особливо якщо це перехрестя. Якщо інтенсивність руху висока, водію важче зорієнтуватися і шанси потрапити в яму достатньо високі. У нашому місті це стосується, у першу чергу центрального проспекту. Наприклад Набережна менш завантажена, хоча б тому, що там менше світлофорів, автомобілі рідше гальмують та зупиняються. Від активності руху, як ми знаємо, залежить зношуваність асфальтобетонного покриття та кількість ДТП. За статистикою – основна кількість аварій трапляється саме через ями. Основне завдання після зими – зняти аварійність доріг. Не варто забувати і про рух громадського транспорту, який мусить їздити за графіком і по можливості не ламатися. Тож пріоритет такий: спочатку ми усуваємо проблему на найбільш завантажених вулицях, якщо це вибоїна – латаємо її, далі переходимо на периферійні дороги, а вже тоді у двори будинків. Наступним етапом є середній ремонт – це повна заміна асфальтобетонного покриття однієї, або відразу двох полос на певній ділянці дороги. Частіше за все це ділянки, де строк експлуатації уже вийшов. Вирізаємо той шар покриття, який зруйнований, якщо потрібно – відновлюємо основу дороги.
Які відмінні особливості ремонту доріг у цьому році? Чи можна розраховувати на більш довгий строк експлуатації?
Давайте поступово. Є кілька видів ремонтну дорожнього покриття – ямочний ремонт, середній ремонт та капітальний. До усіх цих видів у цьому році ми застосовуємо один нюанс – додаємо до в’яжучої речовини, (в народі смоли) полімер. Це захищає покриття при різкій зміні температури. Часто можна почути: «Подивіться які дороги в Європі! Чому в нас атаких не може бути?». Якщо брати приміром Іспанію, то перепад температури там близько 20 градусів, у нас 70. А це значить, що влітку асфальт максимально розширюється, а взимку стискається. А щоб ці процеси не впливали на якість покриття і не було деформації – даємо полімер. Таким чином асфальтобетонне покриття служитиме ще довше, термін експлуатації автоматично збільшується на 5 років. Цьогоріч, на ділянках дороги, де дуже велике навантаження ми поклали двошарове покриття. Це в основному перехрестя, де, як я сказав раніше, зношуваність значно вища. Там два шари асфальту по 6 сантиметрів кожен.
А чому не зробити один раз, замінивши все в тому числі основу, глобально і надовго? У тій же Європі товщина покриття в рази більша.
У цьому році по першому договору ми виконуємо середній ремонт на площі 310 тисяч квадратних метрів. По другому договору, це Набережна магістраль – 104 тисячі квадратних метрів, загалом це близько 415 тис. кв. м. – це середній ремонт, плюс 10 тисяч кв.м. – дрібний ямочний ремонт. Якщо цифру підсумувати, то загальна площа території, яку ми ремонтували у 2017 р. не покриває навіть половини території доріг загального користування, як я вже сказав їх площа близько 8, 5 мільйона кв.м. Тут доводиться вибирати, або ми відновлюємо покриття 450-500 тис. кв. м, або ми зосереджуємося на капітальному ремонті 50 тис. кв. м. , решта – чекає. Якщо б ми могли відремонтувати повністю усю площу доріг загального користування – впоралися б протягом одного-двох років і закрили це питання на десятиліття. Бракує фінансування, на жаль бюджет міста не безрозмірний. Враховуючи стан доріг при попередній владі, яка не робила навіть середнього ремонту, ми отримали дуже багато ділянок, термін експлуатації яких давно закінчився. Нам залишається лише, наскільки це можливо, потихенько доводити усе до ладу. Те, що робили в попередніх роках не потребує корегування, на цих ділянках дорожнє покриття якісне. Тим часом робимо інші відрізки і кількість хороших доріг в місті збільшується.
Ви сказали про клімат європейських країн, але ж річ не лише у ньому! Там краща техніка та кваліфікованіші фахівці.
Ми ж теж не стоїмо на місці й стараємося нові тенденції підхоплювати вчасно. Кожного року вводимо щось нове, застосовуємо новітні технології. Скажімо, окрім самого складу асфальтобетонного покриття ми застосовуємо найновішу німецьку техніку. В 2015 та 2016 роках за рахунок міського бюджету ми закупили два сучасні німецькі асфальтоукладчики. Це машини, які дають можливість горизонтального та вертикального нівелювання, ущільнення покриття, прогрів. Вони оснащені двома комп’ютерами, які контролюють процес укладки, самостійно обирають товщину та щільність. Це чудовий захист від проблем, спричинених поняттям «людський фактор». Якщо раніше усе робили вручну і допускали помилок, то зараз при найменшій похибці машина зупиняється, а після усунення недоліків продовжує працювати. У нашому автопарку також з’явилися німецькі катки, які визначають ступінь щільності, підганяють його до стандарту. А ще самосвали, які значно економлять час та бюджетні кошти. За рахунок економії ми маємо можливість надавати послуги дешевше. Враховуючи об’єми робіт, які ми виконуємо протягом року, ми маємо перевезти десятки тисяч тон асфальтобетонного покриття. Сміливо можна казати, що технологія укладки асфальту в Запоріжжі європейська.
Якщо пропозиції у вас найкращі та найбільш вигідні, чому в такому разі підряди віддають у тому числі іншим компаніям?
У нас же немає самоцілі виграти усі тендери. Ми адекватно оцінюємо власні сили, а тому свої пропозиції не робимо, якщо є ризики не встигнути і заробити погану репутацію.
У 2017 році встигаєте повністю виконати умови договору та освоїти виділені кошти?
Здійснювати ремонтні роботи доріг можна до того часу, поки немає значних опадів і мінусової температури. Приблизно до середини листопада можна працювати. Міська влада тримає процес під особистим контролем, порушити строки ми не можемо собі дозволити, бо це репутація компанії, а також влади. На сьогодні ми здійснюємо середній ремонт на чотирьох ділянках, це вже останні об’єкти. В середині листопада наша техніка повинна бути повністю підготовлена до обслуговування доріг в зимовий період, це розчистка проїжджої частини та посипка антигололідними сумішами.
Після зими стан запорізьких доріг на деяких ділянках був жахливим, що пішло не так, не витримали тестування?
По-перше зима 2016-2017 року була своєрідною. Усі ми пам’ятаємо як вдень усе тануло, а ввечері замерзало. Коли вода потрапляє у щілини, а пізніше там замерзає руйнується покриття зсередини аж до основи. Ті ділянки доріг, на яких влітку були щілини не витримали погодних умов і рухнули. По-друге, проблеми з’явилися там, де або не було ремонту, або він був ямочним. В пам’яті людей відкладається, що на певній ділянці ремонт проходив, але там проводили лише латання наявних ям. Якщо тріщини поруч були, то після зими вони перетворилися в нові вибоїни, а попередні, ті що латали – стоять. В усіх видах ремонтних робіт є строк експлуатації, за минулий рік відсоток дефектів мінімальний.
Ми не знаємо коли різко похолодає, а на прикладі минулих років розуміємо що сніг може випасти миттєво. Наскільки готова техніка до зимового обслуговування?
Частина машин переобладнані повністю, а ті, які ми зараз застосовуємо для прокладання асфальту вразі потреби підготуємо за 2-3 години. Але суспільство мусить розуміти, у випадку з ремонтами, розчищу вальні роботи проводяться також у порядку пріоритетності. Спочатку дороги де інтенсивніший рух, потім менш завантажені. Ми вже закупили суміші, якими будемо посипати дороги і розвезли по пунктах у кожен район. Тож причин для хвилювання на разі немає.
Інспектувала Мирослава Балабан