Пенсійна система в Україні проходить шлях реформ. За останні роки в ній відбулися певні зміни. Для того, щоб дізнатися, що нового в нарахуванні пенсій, що значить пенсійне страхування? За коментарем ми звернулися до начальника головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області Світлани Жмурко.
Світлано Олексіївно, яка кількість пенсіонерів у Запорізькій області на даний час?
Станом на 1 серпня 2018 року на обліку в управліннях Пенсійного фонду України в Запорізькій області перебуває 562 тис. пенсіонерів.
Пенсійний вік постійно підвищується. Чи змінились вимоги до страхового стажу, що дає право на призначення пенсії і які зміни треба очікувати у найближчі роки?
У 2018 році право на призначення пенсій за віком після досягнення 60 років матимуть лише ті особи, страховий стаж яких становить не менше ніж 25 років. Мінімальний страховий стаж, необхідний для призначення пенсії, щороку поступово збільшуватиметься на 1 рік таким чином, що у 2028-му році право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років матимуть лише ті особи, стаж яких складатиме 35 років.
Якщо протягом 2018 року особі виповнилося 63 роки і вона набула стаж від 15 до 25 років, така особа матиме право на пенсію. У наступні роки необхідний мінімальний стаж щороку збільшуватиметься на 12 місяців. Так у 2028 році право на пенсію у віці 63 роки матимуть особи зі стажем роботи від 25 до 35 років.
Починаючи з 1 січня 2019 року у разі наявності у особи стажу 15 років і більше, але менше ніж потрібно для призначення у 63 роки (тобто менше 26 років), пенсію їй призначатимуть лише після досягнення 65 років. Щороку мінімальний стаж, необхідний для отримання пенсії із солідарної системи особами у 65-річного віку, збільшуватиметься на 12 місяців, і наприклад, для призначення пенсії у 2020 році становитиме від 15 до 17 років, 2021 – від 15 до 18 років, 2022 – від 15 до 19 років і так далі.
Разом з тим, людина, яка не належала до категорії застрахованих осіб (не працювала на території України або працювала неофіційно, а страховий стаж зараховується лише за умови сплати страхових внесків), має можливість докупити страховий стаж необхідний для виходу на пенсію у 60 або 63 або 65 років.
людина, яка не належала до категорії застрахованих осіб матиме можливість докупити страховий стаж необхідний для виходу на пенсію у 60 або 63 або 65 років
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» внесені зміни, згідно з якими починаючи з 01.01.2018 року сума сплаченого єдиного соціального внеску за договором про одноразову сплату за кожен місяць такого періоду не може бути меншою за мінімальний страховий внесок на дату укладання договору, помноженого на коефіцієнт 2. Отже, з 1 січня 2018 року при мінімальній заробітній платі 3723,00 грн. розмір мінімального внеску становитиме 1638,12 грн. в місяць (3723,00 грн. х 22 % х 2 = 1638,12 грн.).
Повноваження щодо укладання договору покладені на органи Державної фіскальної служби, які сьогодні адмініструють єдиний соціальний внесок.
Пенсійна система в Україні проходить шлях реформування, чим відрізняється солідарна система від накопичувальної?
Система пенсійного забезпечення в Україні складається з трьох рівнів.
Перший рівень – солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, що базується на засадах солідарності і субсидування та здійснення виплати пенсій і надання соціальних послуг за рахунок коштів Пенсійного фонду, які формуються в більшій своїй частині з єдиного соціального внеску, розподіленого на загальнобов’язкове державне пенсійне страхування, та нараховується на суми фактичних витрат на оплату праці (грошове забезпечення) працівників, а також з коштів Державного бюджету, призначених для фінансування окремих пенсійних програм на умовах та в порядку, передбачених Законом України ”Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (далі – Закон 1058).
Другий рівень – накопичувальна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, що базується на засадах накопичення у Накопичувальному фонді або у відповідних недержавних пенсійних фондах – суб’єктах другого рівня системи пенсійного забезпечення коштів застрахованих осіб, які відраховуються ними щомісяця із заробітної плати ( у переважній більшості це особи, яким до пенсійного віку залишилось 10 та більше років), обліковуються на накопичувальних пенсійних рахунках та інвестуються з метою отримання інвестиційного доходу на користь застрахованих осіб та з яких здійснюється фінансування витрат на оплату договорів страхування довічних пенсій і одноразових виплат на умовах та в порядку, передбачених Законом 1058.
Третій рівень – система недержавного пенсійного забезпечення, що базується на засадах добровільної участі громадян, роботодавців та їх об’єднань у формуванні пенсійних накопичень з метою отримання громадянами пенсійних виплат на умовах та в порядку, передбачених законодавством про недержавне пенсійне забезпечення. Учасник третього рівня має право вільного вибору будь-якого недержавного пенсійного фонду та сплати внесків до нього за рахунок власних доходів.
Перший та другий рівні системи пенсійного забезпечення в Україні становлять систему загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.
Другий та третій рівні системи пенсійного забезпечення в Україні становлять систему накопичувального пенсійного забезпечення.
Слід зауважити, що запровадження накопичувальної системи Законом України від 3 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» передбачено з 1 січня 2019 року. Її учасниками стануть особи, які станом на 01.01.2019 підлягатимуть загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню. Особи, які досягли пенсійного віку до запровадження накопичувальної системи, в цій страховій системі участь не прийматимуть.
Особи, які досягли пенсійного віку до запровадження накопичувальної системи, в цій страховій системі участь не прийматимуть
Право вибору буде у тих осіб, яким станом на 01.01.2019 залишилося менше 10 років до досягнення пенсійного віку, визначеного Законом 1058. Вони матимуть право прийняти рішення сплачувати чи не сплачувати внески до накопичувальної системи пенсійного страхування.
До теперішнього часу відповідних законодавчих актів не ухвалено та інституційних компонентів функціонування накопичувальної системи пенсійного страхування не створено.
Одне із нововведень пенсійної реформи – автоматичне підвищення пенсій в залежності від можливостей економіки. Давайте відверто, звучить розмито. Чи є точні дати підвищення? З січня, наприклад?
Законодавством передбачено щорічне збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, на коефіцієнт, що відповідатиме 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передуватимуть року, який є попереднім щодо року, в якому буде проводитися збільшення. Такий перерахунок здійснюватиметься замість індексації пенсії.
Збільшення показника середньої заробітної плати проводитиметься починаючи з 2021 року.
Упродовж 2019 – 2020 років показник середньої заробітної плати збільшуватиметься за рішенням Кабінету Міністрів України з урахуванням фінансових можливостей ПФУ.
Як відбувається перерахунок пенсій працюючим пенсіонерам?
В жовтні минулого року було внесено ряд змін до Закону України від 09.07.2003 № 1058 “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, одна з яких стосується проведення перерахунку пенсій тим пенсіонерам, які після виходу на пенсію продовжували працювати.
Так, згідно зі ст. 42 Закону 1058, з урахуванням цих змін, органи Пенсійного фонду щороку з 1 квітня без додаткового звернення особи проводять перерахунок пенсії тим особам, які станом на 1 березня року, в якому здійснюється перерахунок набули право на проведення перерахунку.
При цьому, органи Пенсійного Фонду самостійно перевіряють, який перерахунок більш доцільно провести: із урахуванням стажу або з урахуванням і стажу і заробітної плати (якщо особа має не менш як 24 місяці страхового стажу, набутого після призначення або попереднього перерахунку пенсії).
Органи Пенсійного Фонду самостійно перевіряють, який перерахунок більш доцільно провести: із урахуванням стажу або з урахуванням і стажу і заробітної плати
В цьому році право на такий перерахунок пенсії було визначено з урахуванням даних про страховий стаж, які містяться в системі персоніфікованого обліку станом на 1 березня 2018 року. Обчислення страхового стажу, що дає право на перерахунок пенсії, здійснювалося з дня, наступного за днем, по який обчислено страховий стаж під час призначення (чи попереднього перерахунку) пенсії.
З 1 квітня поточного року органами Пенсійного фонду в області було проведено перерахунок пенсії по стажу громадянам, які отримували пенсію за віком чи по інвалідності відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», а також пенсіонерам, які одержували пенсію за вислугу років, за умови, що вони досягли встановленого зазначеним законом пенсійного віку.
Тим особам, кому доцільно було провести перерахунок пенсії з урахуванням і стажу і заробітку, органи Пенсійного фонду в області провели його упродовж травня поточного року без особистих звернень пенсіонерів.
Надалі зазначені перерахунки будуть проводитись автоматизованим способом щороку кожного 1 квітня.
Якщо особа набуває право на перерахунок раніше, то вона може особисто звернутися до органів Пенсійного фонду із відповідною заявою.
Яка сама велика пенсія в Запоріжжі і скільки пенсіонерів, які отримують таку пенсію?
Згідно діючого законодавства на даний час максимальний розмір пенсії не може перевищувати 14350 гривень. Таких пенсіонерів по Запоріжжю – 609 осіб.