Головна » Политика » Аскад Ашурбеков: в парламенті та уряді з’явилось потужне запорізьке лобі

Аскад Ашурбеков: в парламенті та уряді з’явилось потужне запорізьке лобі

Новини Запоріжжя

16 годин тривало перше засідання новообраної ВР. Що важливого прийняли народні депутати? Inform.zp.ua запитали Аскада Ашурбекова – соціолога, кандидата соціологічних наук, експерта з питань децентралізації.

На що Ви звернули увагу в перший день роботи ВР?

– Звернув увагу на те, на що і більшість українців: в цілому досить динамічна робота, монолітність голосування, єдина позиція. Думаю, це те чого не вистачало напевно нам останні 3-4 рокі для того щоб Україна розвивалась. Тому що минулий склад ВР – це були постійні чвари: чи є коаліція, чи немає.

– В перший день ми одразу отримали і уряд, і комітети. Серед нового керівництва уряду е представники Запоріжжя – Михайло Федоров став віце-прем’єром України, міністром цифрової трансформації. Крім того є комітет з питань цифрової трансформації, Михайло Крячко із Запоріжжя став його головою. Чи ви знаєте цих людей особисто? Як би оцінили таку кількість запоріжців, і фаховість саме цих людей?

– Дуже добре! На першому засіданні склад Кабміну затверджений і прем’єр- міністр. Це також свідчіть, що вже були напрацювання, тобто депутати прийшли не з пустими руками. Погоджувальні засідання дали продуктивність. Дуже тішить, що запорізьке лобі зараз дуже потужне представлено у ВР і в Кабінеті Міністрів. З Михайло Федоровим я знайоме особисто,  ми з ним колеги соціологи по освіті, з Михайло Крячко теж знайомий, але в меншій мірі спілкувався. Це дуже фахові люди і той вектор, який вони взяли, ту сферу відповідальності – вона суттєва і буде корисна для нашої країни. Тому що Україна взагалі посідає дуже високі позиції в світовому рейтингу з точки зору розвитку IT- технології,  з точки зору електронного врядування. І зараз, коли буде окреме міністерство, коли буде віце-прем’єр окремий з цього питання, думаю, що ці напрямки будуть розвиватися стрімко. Тішить, що наше Запоріжжя в останні роки стало IT- столицею України. Це ще раз показує, що саме наші кадри будуть формувати взагалі цифрову політику держави. Думаю, завдяки таким фаховим людям ми будемо рухатися в цьому напрямку.

В цілому склад Кабінету Міністрів – всі молоді, люди нової формації, більшість з них отримували освіту за кордоном, українська школа політичних студій, при цьому у деяких з них є вже досвід праці в міністерських кабінетах. Тому, думаю, що така нова хвиля молодих управлінців дасть нову якість управління державою. 

– Це загальносвітова тенденція, коли до влади приходе дуже молоде покоління?

– Це справді світова тенденція. Згадаємо прем’єр-міністра Канади Трюдома, очільника Австрії – це молоді фахові люди, яким ще не має 40 років. Але в Україні це виражено набагато гостріше. Тому що, будемо казати відверто, що за період часів незалежності фактично ми тільки-но відмовилися в управлінні державою від червоних директорів, як їх називали. Це були люди старої формації, консервативні, і, навіть, минуле скликання ВР за віком були також молодіші, але це теж представники номенклатури, які застали часи комсомолу, часи Радянського Союзу. Вони виступали проти, але за своїм духом, за своєю системою прийняття управлінських рішень вони люди старої формації. Те, що зараз кабмін і склад ВР суттєво омолоджений, це свідчить про те, що був колосальний запит населення. Думаю, що у цих молодих людей великий кредит довіри. Є багато скептиків, які зараз кожну невдачу будуть роздувати «із мухи слона». Але сподіваюсь, що ці молоді фахівці на драйві повинні зрушити цю країну вперед.

В перший день народні депутати голосували за законопроекти, яких не було на офіційної сторінці ВР. Це напевно вперше таке?  

– Якщо відверто, минулий склад ВР голосував більшість питань по 20 разів, переголосовували. Навіть було таке поняття «сигнальне голосування», що суперечило регламенту. Було знущання над регламентом. Тобто ті самі експерти тоді казали, що це потрібно, тому що країна вимагає цих змін. Ми будемо так робити, бо це менше зло чим будемо затягувати час. Зараз бачимо схожі речи, але схожі при тому, що ці ідеї, які вони винесли як законопроекти, вони працювали на підготовчих групах. Тобто це не просто з повітря законопроекти. Тому, думаю, що зараз по першому засіданню не слід оцінувати с точки зору порушення  регламенту, великих порушень не було. Але на вагах зараз стоїть максимально пришвидшення роботи, запуск країни в цілому.

На першому засіданні прийнято багато таких рамкових законів, законопроектів, які будуть пришвидшувати в цілому процедуру прийняття рішень. Тобто менше розглядів комітетів, першочерговість розгляду законопроектів, які подає Президент, тому що не має часу цей човен розштовхувати. Потрібно прийняття рішень. ВР минулого скликання відповідальна також за те, що відбувається. Тому що вони декілька років приймали мінімум законопроектів, де бачили тільки особистий інтерес ті чи інші депутати, або чи ті чи інші групи впливу.

Окремо в мене була дискусія з деякими депутатами запорізької міської ради в Фєйсбуці стосовно децентралізації, де хто вважає, що не буде у нової влади такого курсу по децентралізації. Давайте подивимось, як голосувався законопроект по децентралізації минулим скликанням, де були і Порошенко, і Зубко, і Гройсман – всі ідеологи реформи. Вони більш 1,5 року не приймали жодних рішень по децентралізації. Тому, думаю, ми повинні все ж такі кредит довіри дати новим політикам, побачити перше-друге засідання, а потім вже оцінювати, як буде функціонувати система.   

– Ви згадали децентралізацію, незакінчення цієї реформи і проведення дострокових місцевих виборів вважалося найбільшою небезпекою. Здається, нова влада звернула на це увагу і вже відмовились від проведення місцевих виборів цієї осені.

– Мене особисто тішить: ми з вами зустрічалися перед виборами, був ефір з  кандидатом в народні депутати, а зараз діючим народним депутатом. Тоді він виступав проти децентралізації, зараз риторика інша. Цю реформу повинні завершити. Бачимо призначення міністра колишнього мінрегіонбуду, нове міністерство, людина яка розуміється на місцевому самоврядуванні, і в цілому заяви і Президента, і представників ВР, що реформи потрібно завершувати, це дуже добрий сигнал.

Стосовно чергових місцевих виборів, думаю, тут є і окремий прагматизм з точки зору президентської команди. Тому що об’єктивно, їм потрібен час аби сформувати команду на місцевому рівні. Ми зараз ще побачимо, як Президент і його фракція ще зштовхнеться з тим, що деякі депутати не будуть керованими, тому що їх підбирали швидко, якісь депутати будуть орієнтуватися на інші групи впливу в регіонах. І як що зараз були б перевибори на місцях, то туди потрапили ще більш випадкових людей. Тоді б вся політична відповідальність лягла на Президента. Тому, думаю, це мудре виважено рішення, щоб цей рік сформувати потужну команду на місцевому рівні. Кредиту довіри населення вистачить на цей рік. І все ж таки на місцевих виборах більшість також отримує від «Слуги народу».

– Ви казали, що вже є Запорізьке лобі – і це дуже добре, що воно є в парламенті. Як би загалом оцінили потенційну якість запорізьких депутатів, які пройшли за списками і як мажоритарники? Чи ви вивчали їх професійний досвід?

– С точки зору професійних напрацювань поки важко оцінити їх фаховість. Будемо бачити, як вони будуть працювати над законопроектами, чи будуть подавати чи будуть працювати на округах.

– Знаємо, що є вихідці із Запоріжжя, але кілька років живуть в інших регіонах, і вже позиціонують себе не як запоріжці…   

– Це взагалі такий великий біль Запоріжжя! Коли донецькі, або дніпропетровські, або львівські потрапляють до Києва в них регіональний патріотизм на високому рівні, вони згуртуються, починають лобіювати інтереси свого регіону. А в Запоріжжі ситуація навпаки. Коли запоріжці потрапляють до Києва, вони максимально дистанціюються від Запоріжжя, дають якісь негативні оцінки рідному регіону, рідному місту. Соромляться. Це дуже погано. Сподіваюся, що нові депутати свій вплив перш за все будуть спрямовувати на розвиток свого регіону, свого рідного міста. Дуже потужне буде лобі. Побачимо, як вони  працюватимуть далі, поки оцінити їх як депутатів, напевне, немає можливості.  Із нової команди фактично не має депутатів з досвідом, в нас є Пономарьов, є Мінько, які пройшли не від команди Зеленського. Думаю, що вони не в фокусі, тому що не будуть приймати, скажімо, доленосні рішення. Їх буде формувати команда Зеленського.

 – Кажуть, 100 днів президентства і вже можна рахувати перші результати. Мажоритарники: за який час вони можуть показати свою ефективність? Це ж не тільки голосування у ВР за окремі законопроекти, не тільки написання законопроектів, але і субвенції, які можна направити до Запоріжжя і регіону. 

– Однозначно. З урахуванням змішаної системи, коли в нас є і мажоритарники, і списочники, на депутатів фактично полягає така подвійна відповідальність. Перше – вони повинні приймати якісні закони, тобто якісні правила гри для функціонування держави. Якщо вони зможуть подавати якісні закони, а це стосується екології (для Запоріжжя актуально), стосується промислового сектору, агарної тематики, то ми побачимо результат. Тому що всі сфери, які перелічив, є пріоритетними для Запорізького регіону. Якщо будуть профільні законопроекти, будемо бачити реальні результати. Тому думаю, вперш за все треба дивитись які вони подають законопроекти, як вони відповідають їх програмним передвиборчим цілям.

Субвенції побачимо ближче до Нового року, то му що зараз буде формування бюджету, вже з січня будемо бачити який бюджет сформований, скільки субвенцій отримано на територію. Але я б звернув увагу на такий фактор,   що ми можемо побачити раніше? Це те, як депутати будуть співпрацювати з місцевою владою. Фактично народний депутат він є такий лобі місцевого самоврядування в ВР. Тобто вони вже повинні зараз налагоджувати зв’язки з мерами міст, головами громад, депутатським корпусом, чітко розуміти ту проблематику,  яка є на регіональному рівні. Тому що, в Трускавці навчання один тиждень це добре, але реальна проблематика регіону… її напевне і за місяць не вивчиш. Тому зараз потрібно комунікувати з депутатами, з місцевими лідерами, аби розуміти, які подавати законопроекти, як лобіювати інтереси в Міністерствах, в інших профільних службах і тоді побачимо реальні результати.

Назвете маркери, за якими можна побачити результативність народних депутатів? Наприклад, початок будівництва недобудованих запорізьких мостів?

– Думаю, до Нового року це питання не зрушиться. Однозначно, це був би маркер, якій показав, що в нас є потужне лобі в ВР, якщо зможемо розморозити будівництво, і буде чітке розуміння, як ми їх добудуємо. Маркером буде, як депутати будуть комунікувати з населенням, чи продовжиться їх інформаційна активність, чи будуть вони присутні на засіданні обласних рад, міських рад, тобто як вони будуть комунікувати.  

– В спілкуванні, як вважаєте, вони запозичать досвід президента Зеленського: комунікація через соціальні мережі?  

– Думаю, вони будуть брати і від Президента, і, якщо вистачить прагматизму і здорового глузду, вони повинні спуститися до людей. Тому що Президент не може обійти всіх людей, а народний депутат може проводити багато зустрічей. Йому потрібно живе спілкування, тому що в нас багато населення все ж таке не користується інтернетом, соціальними мережами. А зв’язок з ними дуже важливий, але він потрібен тільки через особисті зустрічі.

 А ще радіо, телебачення, можливо друковані видання (останні втрачають популярність, але є в нас ще така верства населення, яка фактично черпає інформацію тільки з друкованих видань). Потрібно комунікувати, не  повторювати помилок попередників. Є проблеми вони повинні виїжджати, показувати, що вони знають про ці проблеми. І це суттєво знизить градус напруги і головне, що ці люди з якими вони будуть спілкуватись з населенням округу це будуть їх союзники по провадженню реформ. Зрозуміємо, можна робити хороші закони, провадження, але якщо люди це не будуть підтримувати, буде розруха на місцевому рівні, буде гарна картинка на папері, а люди не будуть це робити. Народ повинен бути союзникам депутатів. А щоб люди були союзниками, з ними потрібно спілкуватися.

– Сподіваюсь, дослухаються до вашої експертної думки новообрані народні депутати. Повертаючись до роботи ВР, ви звернули увагу, що комітетів стало менше. І найбільше здивування: поєднання енергетики і екології. Питання, які зараз ну ніяк не поєднуються, одне іншому шкодить. Як ви оцінюєте таке поєднання комітетів?

– В деяких речах це позитив. Якщо казати про цей окремий випадок, думаю, що це більш буде негативно. Логіка зрозуміла, чому це відбувалось: найбільша шкода екології відбувається з боку енергетики. Тобто давайте об’єднаємо в одно міністерство, щоб розуміти і причини, і наслідки. Але фактично у нас постійно домінує реальний сектор. Промисловість, енергетика та машинобудування в цьому міністерстві – буде левова частка. І вони фактично будуть тиснути на екологів. Тому я особисто не бачу позитивних аспектів, але побачимо як вони будуть напрацьовувати. Можливо в кожному законопроекті про енергетику буде одразу закладена якась екологічна норма. Якщо підуть цим шляхом, напевне, буде позитив. Тобто в межах цього міністерства потрібна екологічна експертиза.

– Інші комітети, які об’єднані?

– Із знакових – молодь-спорт-культура доєдналося. Тимчасово окуповані території с внутрішні перемішеними особами об’єдналися. Думаю, що це в більшій мірі позитивне об’єднання, тому що знову таки повертаючись до 2014 року окремо виділено міністерство культури це було в угоду ведучого Майдана. Йому дали окреме Міністерство. За ці 5 років не бачили бурхливого розвитку культури. Думаю, культура окремо не тягне на міністерство. А поряд з молоддю і спортом – це логічно.

Тимчасово окуповані території і внутрішньо перемішені особи. Також  створення міністерства під Гримчака та інших людей. Це міністерство було без ресурсів фактично, статусне. Вони реально ніякої політики не впроваджували. Тому логічне об’єднувати. 

– Зняття недоторканності народних депутатів. Як це позначиться на звичайних людях?

– Коротко: ніяк. У мене не популярна думка: зняття недоторканості нічого взагалі нам не дає. Взагалі, воно напевно для парламентаризму досить шкодливо. Для чого недоторканість? Щоб захистити політичні погляди того чи іншого депутата. Якщо знімаємо, то робимо його вразливим для політичних переслідувань. Зараз це рішення популістичного характеру. Тому, думаю, саме в цьому аспекті я б не очаровувався і на місті населення не приймав це, як ключову заслугу першого засідання. Я б звертав увагу на інші законопроекти: про депутатську монополію, про судову реформу, про окремі аспекти, які пришвидшують прийняття законопроектів. Це системні речі, які торкнуться багатьох людей. А депутатська недоторканість – це фонові речі, які підпитують емоційно людей. Так, вони теж потрібні, це добрий знак. Як що за ним буде  прийняття імпічменту, питання недоторканості суддів – це буде правильно.

– Ми вже бачили в парламенті і перший демарш «Європейської Солідарності», яка вийшла з зали засідання в знак протесту, і вони весь час позиціонують себе, як опозиція. В той же час «Опозиційна платформа «За життя», яка напередодні казала що вона опозиція, про це ні слово. Як ви оцінюйте таку переорієнтацію політичних сил?

– Це закономірні речі. «Європейська Солідарність» це фактично опозиція до «Слуги народу», до діючого Президента. Тому що у них забрали владу після 2014 року.  «Опозиційна платформа «За життя» скажемо, у них забрали владу до цього Порошенко. До Зеленського вони більш лояльні і будуть все ж таки підтримувати якісь речи, будуть напрацьовувати все проти колишнього режиму Порошенко. Поки у «Опозиційної платформи» не має конфлікту інтересів зі «Слугою народу».

Ці демарші ще більше будуть маргіналізувати зараз «Європейську солідарність». І «Голосу» краще йти конструктивним шляхом, якщо вони хочуть реальних змін. Яка в низ позиція? Фракції «Голосу» і «Європейської солідарності» кажуть, що не хочуть бути статистами. Вони вийшли, тому що це демарш проти порушення регламенту і що їх не чують. Хлопці, ви повинні напрацьовувати законопроекти, повинні робити конструктивні речи. Тому що зараз коли ви вийшли, ви і є статистами. Без вас і так приймуть рішення. З іншого боку, у вас є багатий багаж надбання роботи в минулій ВР. Пропонуйте, працюйте далі. Населення дало вам чітку оцінку, всі повинні трохи протверезіти.

Давайте зробимо резюме. Маємо новий уряд, нові комітети. Згадали недоторканість народних депутатів. Але було ще багато законопроектів, за які голосували. Що вони означають, щоб людям було зрозуміліше?

– Перший день показав, що ВР буде працювати швидко, динамічне і конкретно. Напрацьовані речі стосовно недоторканості, судової реформи, адвокатури, головне – це законопроекти, які в більшій мірі мобілізують ВР та комітети по майбутнім законопроектам. Показово, що перша сесія закрилася в той же день. З бюрократичної точки зори це означає, що 3 вересня почнеться нова сесія і можна буде реально голосувати в другом читанні і закон про недоторканість, і інші законопроекти. Таким чином чітко показано, ніхто не буде тягнути гуму. Тому для населення це означає, що поки бачимо позитивні тенденції стосовно роботи ВР. Є багато ризиків порушення процесуальних речей. Побачимо, наскільки депутати будуть усвідомлено голосувати. Чи буде в них внутрішня партійна дискусія, чи буде все ж таки інтереси мешканців округу виходити на передній план. Поки ключовий ризик це порушення процесуальних речей і не суб’єктність депутатів. Побачимо на другій, третій сесії як це буде реалізовуватися.

– Що стосується виборців. Вони дали дуже високу довіру новообраній ВР, маю на увазі, більшість. Як звичайні люди можуть оцінити ефективність свого народного депутата? На шо звертати увагу?

–    Вони повинні в цілому розуміти, які законопроекти приймаються, чи відповідають вони тому, що депутати казали. В чисто прикладному розумінню вони повинні знати: де знаходиться громадська приймальня, хто його помічники, які в них прийомні дні, чи вони комунікують з місцевими депутатами? Тобто доступність цих депутатів. І там вже в особистому спілкуванні вирішувати якісь негайні проблеми, навіть, на місцевому рівні. Наскільки депутат буде занепокоєний цими проблемами. Кредит довіри великий, «Слуги народу» задали високий стандарт комунікації з виборцями в період виборів. Вони казали, ми готові зустрічатися, зараз побачимо чи після виборів це продовжується? Якщо ні – це вже буде перший сигнал , що щось йде ні так. Тому що ми повинні розуміти, знаходження депутата в Києві це третина всього часу. Іншій час він знаходиться на території. Якщо його нема, то це вже питання, що цей депутат працює не чесно. Ми говоримо про мажаритарників.

– Коли почнуть працювати депутатські приймальні?

– Протягом 1 місяця, умовно кажучи. Наскільки оперативно ці питання будуть вирішуватися. Можливо, місяць-два і всі приймальні запрацюють.