inform.zp.ua

Злети і падіння запорізьких редакцій: з чим регіональні медійники входять у 2025 рік

Преса

Журналісти на лінії фронту, Україна, 2024 рік

Всупереч 1000 і 35 дням повномасштабної війни запорізькі медійники і медійниці продовжують працювати і планувати майбутнє. Ми поговорили з регіональними редакторами і редакторками про їх перемоги і провали у 2024 році, а ще порозмірковували  над планами на наступний рік.  Що сказати, ми точно непереможні. Втім, про все по порядку.

Досягнення-2024

Запорізьким медіа є, чим пишатися. Головним досягненням і натхненням у 2024 році майже всі редактори називають свою команду. Ольга Солоп, редакторка 061.ua, каже: “Для мене найбільше досягнення  в тому,  що вдалося зберегти редакцію і працювати не дистанційно, а бути присутніми безпосередньо в місті. Ми маємо грантові проєкти і це теж, безумовно, є позитивом”. 

Геннадій Дерибас, генеральний директор запорізької газети МІГ, головним досягненням року також називає збереження паперової версії газети і – кістяку колективу. А головна редакторка Суспільне Запоріжжя Альона Наталуха злагоджену команду медіа і шалену енергію, якою вони заряджають, взагалі вважає головним особистим досягненням. Вона розповідає: попри труднощі з кадрами, нестабільну безпекову ситуацію, моральне виснаження, команда наростила кількість контенту на всіх платформах. “Нам вдалося збільшити на 40% аудиторію в Youtube, ми зробили декілька документальних проєктів. Продовжуємо писати про складні скандальні теми, що стосуються життя в Запоріжжі”, – говорить вона. 

Для головного редактора медіа “Відбудова Запоріжжя” Максима Савченко 2024-й був, по суті, першим повноцінним роком роботи проєкта і команда стала ключовою підтримкою у подоланні всіх проблем цього періоду. “Завдяки Media Development Foundation ми отримали новий сайт та айдентику, реалізували кілька великих грантових проєктів, змогли зібрати аудиторію, потрапили на мапу рекомендованих медіа від ІМІ та “Детектору медіа” і лишаємось на ній”, – перелічує він перемоги власної команди у 2024 році. “Окремо варто сказати про команду – попри ситуацію на ринку праці, вона була стабільною увесь рік, ми навіть трохи розширилися: наша редакторка стрічки стала випусковою редакторкою, їй на заміну досить просто знайшли стрічкову. Також відносно безболісно пережили заміну smm. А буквально на початку грудня залучили нову кореспондентку. Кожного разу, коли щось відбувається з колективом, думаю, що “тепер точно вже нема, кого брати”, виходить вихопити когось талановитого. Тож, йдемо у 2025-й зірковим складом”, – пишається Максим результатами року.

На 80% оновили склад редакції і в Inform.zp.ua. “Нові журналісти в редакції принесли  нові ідеї і новий імпульс”, – ділиться досягненнями головний редактор  inform.zp.ua Ерік Бринза.

Були і інші приводи пишатися. За словами головної редакторки “Запорізького центра розслідувань” Вероніки Хорольської, розслідування їх медіа про схеми у будівництві підземних шкіл та укриттів привернули увагу до проблеми і були поширені національними медіа. Крім того, у 2024 році Вероніка презентувала у Німеччині свій перший документальний фільм “Аскольд: 8 тисяч врятованих з Маріуполя” про виживання в блокадному Мaріyполі, евакуацію і порятунок людей волонтером Аскольдом Квятковським.

Головний герой документального фільму “Аскольд: 8 тисяч врятованих з Маріуполя”. Скрин: Youtube-канал Вероніки Хорольської

За підтримки партнерів редакція “Першого Запорізького” втілила одразу декілька важливих медійних проєктів. Зокрема, зробила серію статей про вимушених переселенців, які розпочали нове життя у Запоріжжі. “Ми створили щонайменше 30 історій про переселенців і ще 18  – про стійкість і розвиток запорізьких підприємців. Також ми продовжили боротьбу з дезінформацією: опублікували 25 оглядів із аналізом та спростуванням ключових наративів ворожої пропаганди”, – поділився досягненнями команди головний редактор сайту “Перший Запорізький” Андрій Вавілов. Серед досягнень медіа – також нові співробітники, кратно збільшена кількість якісного ексклюзивного контенту і розвиток smm, який призвів до збільшення аудиторії на всіх майданчиках і дав можливість напрацювати нові партнерства.

Провали і невдачі – 2024

Це не означає, що все було просто. Навпаки. Запоріжжя щодня знаходиться під постійними атаками російських агресорів. Кількість бомбардувань міста КАБами в 2024 році збільшилася кратно. Війна продовжує впливати на всі рівні роботи медійників і медійниць Запоріжжя. Ольга Звонарьова, яку було поранено під час даблтапу в Запоріжжі у квітні 2024 року, вже повернулася до роботи, хоча попереду у неї – ще місяці реабілітації. Російська агресія б’є по людях, по редакціях і по майбутньому міста.

Альона Наталуха, головна редакторка Суспільне Запоріжжя, найбільшим провалом року називає звільнення з команди кількох працівників через неконкурентну заробітну плату.  Це ж найбільшою невдачею року називає і головна редакторка Запорізького центру розслідувань. “Цього року редакція зіткнулася з суттєвим зменшенням штату журналістів. Це негативно вплинуло на нашу продуктивність. Дефіцит журналістів обмежив кількість проведених розслідувань”, – говорить Вероніка Хорольська.

Серед найбільших невдач редактори називають  також провали у просуванні медіа і контенту в соцмережах.

Найбільшим провалом вважаю те, що у нас не склалося з інстаграм та телеграм-сторінками. Ми робили все “по науці” – розробили власні дизайни для постів, адаптували ексклюзивні публікації, стежили за різноманітністю контенту, рекламувалися. Сторінками займався окремий фахівець, який більше нічим не був обтяжений. У підсумку, на початок грудня 2024 ми мали 280 підписників у інстаграмі та 300 в телеграмі. Це, м’яко кажучи, далеко від того, що ми планували”, – розповів Максим Савченко. Поки, говорить головред, інстаграм буде на паузі, але з перспективою перезапуску. Телеграм-сторінку уже перезапустили і будуть розвивати його у напрямку національного контенту про відбудову. 

Телеграм-сторінка “Відбудова.Запоріжжя” поки має 300 підписників. Скрин: телеграм-сторінка “Відбудова.Запоріжжя”

Не вдалося досягти значного просування у соцмережах, хоча цілі були амбітні, і газеті  МІГ, говорить її гендиректор Геннадій Дерибас.

Для 061.ua найбільшою невдачею стало те, що редакція не змогла повною відмовитися від немаркованої реклами. “Рекламний відділ працює незалежно від нас, ми не можемо впливати, тільки просто постійно говорити, що реклама має бути маркована і крапка”, – говорить редакторка Ольга Солоп.

Для inform.zp.ua найсуттєвішим провалом року стала DDos-атака на сайт у жовтні-листопаді. Головний редактор Ерік Бринза каже, що сайт й досі відновлюється від всіх пошкоджень. Як писав ІМІ, перша хвиля атаки на сайт сталася 12 жовтня. В результаті, через перезавантаження сервера, сайт певний час був недоступний. Редакції довелося витратити понад два тижні на відновлення баз даних та переписування коду для посилення захисту. Редакція пов’язує атаку з публікаціями про злочини армії РФ на тимчасово окупованих територіях Запорізької області.

Плани-2025

Запорізькі редактори розуміють, наскільки непросто продовжувати розвиток в ситуації, коли війна забирає буквально всі ресурси. Втім, вони  планують не виживати, а йти вперед.

У 2025 році ми прагнемо зміцнити нашу команду, залучивши нових авторів та авторок. Це дозволить збільшити кількість розслідувань та аналітичних матеріалів. Особливу увагу приділимо навчанню волонтерів та стажерів, щоб забезпечити їхній професійний розвиток та інтеграцію в редакційні процеси”, – розповідає  про плани головна редакторка ЗЦР Вероніка Хорольська.

На наступний рік команда “Першого Запорізького” ставить такі цілі: ще збільшити колектив і кількість якісного та ексклюзивного контенту, розширити аудиторію, завершити перший етап технічного вдосконалення сайту, розпочатий у 2024-му, почати експериментувати з відеоконтентом і покращити справи з фандрейзингом та монетизацією.

Найголовніше завдання – зберегти імпульс у розвитку, який нам вдається продовжувати з 2023 року, і в такому ж темпі рухатися далі, розкриваючи творчий та організаційний потенціал нашого медіа”, – ділиться головред Андрій Вавілов.

Експериментувати з формами, контентом, змістом і подачею в наступному році планують і на Суспільному Запоріжжя. “Хочемо, аби ми давали відповіді на запитання і потреби містян, починаючи від простого контенту, куди піти на новий рік, і до серйозних лонгрідів”, – говорить Альона Наталуха. 

Суспільне запоріжжя і його історії. Скрин: сайт Суспільне Запоріжжя

Створити відділ відеоконтенту, підняти аудиторію української версії сайту на 30%, оновити код сайту для більшого захисту та кращої швидкості роботи – такі плани у іnform.zp.ua.

Гендиректор газети МІГ планує у наступному році знайти ресурси для фінансування та розширити аудиторію читачів газети і сайту. Пошук ресурсів, зокрема, грошей на роботу медіа, – важлива і навіть амбітна на сьогодні ціль. “Головна мета – це диверсифікація фінансування медіа. Матимемо виклик із залученням інституційної підтримки. Особливо  складно це виглядає у контексті розмов про зміни у пріоритетах та вимогах донорів. Не можу сказати, що раніше на цьому ринку була низька конкуренція, але зараз вона посилюється буквально в рази. Проте я вірю у наш проєкт, його концепцію та позиціювання, тож, будемо конкурувати”, – розповідає головний редактор “Відбудова. Запоріжжя” Максим Савченко.

Крім того, в планах – розвивати спільноти довкола медіа. “Ми вигадали ідею, яка дещо відрізняється від стандартної читацької підтримки, і виглядає трохи  ідеалізовано, але пробуватимемо реалізувати, – говорить Максим Савченко. – Звісно, плануємо займатися продажем реклами, шукатимемо баланс між потребами рекламодавців та прийнятними для нас умовами. Разом з тим, буду прокачувати навички продажів. В ідеалі  було б залучити продажника, але на нього зразу треба заробити”.

Зайнятися стратегією, розширити аудиторію і зареєструватися як ЗМІ планують в редакції 061.ua.

До слова, як повідомили в Нацраді з питань телебачення і радіомовлення у відповідь на запит, з початку дії змін до закону “Про медіа” 31 березня 2023 року й до 15 грудня 2024 року, у Запорізькій області зареєстрували 91 медіа. Із них  – 79 друкованих медіа, 9 онлайн-медіа (та 11 доменних імен), і три сторінки в соцмережах. Зокрема, радіо “На дотик” зареєструвало як онлайн-медіа власні сторінки в Instagram, Youtube, Facebook. Крім того, повідомили в телеграм-каналі “Запорізький центр розслідувань”, Нацрада 2 грудня також зареєструвала  як офіційне онлайн-медіа і їх. Далі буде. 


Наталія Виговська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Запорізькій області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews

Exit mobile version