Нещодавно Кабмін висунув пропозицію щодо ліквідації КРАІЛ та перетворення національного регулятора на сервісну інституцію, аби автоматизувати алгоритм видачі ліцензій і зменшити корупційні ризики.
Міністр цифрової трансформації розповів, що за умови прийняття певних рішень видача дозвільних документів проходитиме швидше, простіше та прозоріше. Михайло Федоров зазначив, що гемблінг-оператори зможуть подавати заявки на оформлення ліцензії навіть через портал «Дія». Уряд законопроєкт вже підтримав і його було направлено на розгляд Верховної Ради.
Чому в уряді виступають «за» ліквідацію КРАІЛ
Розмови про те, що утримання національного регулятора обходиться державі дуже дорого, тривають давно. В 2022 році на КРАІЛ було витрачено трохи більше 107 мільйонів гривень, на 2023 рік в бюджет заклали майже 87. Проте мало хто згадує про те, що національній регулятор виконує багато важливих завдань і лише виданням ліцензій приносить в бюджет держави мільярди. Для забезпечення функціонування органу достатньо, аби кілька компаній з ТОП ліцензійних казино вчасно зробили внески за дозвільні документи – адже кожна з них перераховує за ліцензію більше 20 мільйонів на рік.
Також наголошують на необхідності зниження корупційних ризиків під час видачі ліцензій. Зараз документ видає колегіальний орган, що складається з семи осіб, а завдяки новому законопроєкту планують нівелювати вплив людського фактору на процес, встановивши однакові критерії для всіх. Але автоматизовані програми не в змозі брати до уваги специфічні умови й фактори, не дозволяють в індивідуальному порядку розглядати конкретні ситуації, виявляти порушників тощо.
Ще одним аргументом «за» ліквідацію КРАІЛ є можливість пришвидшення роботи – видачі ліцензій і виконання інших завдань. Чиновники заявляють, що таким чином вдасться опрацювати більше заявок, активніше видавати дозволи, наповнюючи держбюджет. Та чи дасть змогу реформа ретельно перевіряти операторів, аби протидіяти порушенням, допоки невідомо. З’являється ризик активізації нелегалів, які і сьогодні є серйозною проблемою.
Адже саме КРАІЛ створила принципи відповідальної гри та наглядає за їх виконанням всіма учасниками індустрії азартних ігор. Ведеться робота з протидії агресивній рекламі, моніторинг за методами популяризації гемблінгу. Від ліцензованих БК, залів, різних казино с бездепом Україна вимагає чіткого дотримання законодавства, і бонуси – це єдине, чим оператори можуть заохотити гравців. Позиціонувати гемблінг як спосіб заробітку чи закликати до великих ставок у нас заборонено – і багато в чому саме завдяки КРАІЛ, яка розробляє НПА та правила.
На що може негативно вплинути відсторонення національного регулятора
Противники ліквідації КРАІЛ наголошують, що з моменту легалізації комісія реалізувала чимало важливих завдань і зараз активно працює з метою перетворення української гемблінг-індустрії на законний, соціально відповідальний бізнес.
Які завдання виконує КРАІЛ:
- Боротьба з лудоманією – проведення досліджень, опитувань, створення алгоритмів виявлення людей з патологічною поведінкою, рекомендацій щодо надання допомоги залежним, ведення реєстру тощо.
- Законотворча діяльність – співробітники КРАІЛ розробляють та подають нові нормативно-правові акти, рішення і порядки, формуючи умови для легальної роботи гемблінг-індустрії.
- Видача ліцензій – перевірка операторів на предмет дотримання законів і правил, надання дозволів, контроль в процесі роботи з можливістю анулювання документу в разі виявлення порушень.
- Міжнародна взаємодія – нацрегулятор бере участь в різноманітних засіданнях, форумах, радах, де обговорюються актуальні питання та є можливість обміну досвідом і списками порушників, встановлення зв’язків.
- Санкції – формування списків порушників з метою блокування їх роботи.
І це лише частина важливих завдань, які щоденно виконує КРАІЛ. А тому постає справедливе питання щодо здатності автоматизованих систем та ІТ-продуктів виконувати ці всі функції, якісно й ефективно здійснюючи моніторинг за сферою. Адже втратити всі здобутки легалізації було б дуже прикро.