Головна » Блоги » Хто сказав – того і згадки: у запорізьких медіа головний експерт – очільник ОВА, а жінок фактично не чутно

Хто сказав – того і згадки: у запорізьких медіа головний експерт – очільник ОВА, а жінок фактично не чутно

ЗМІ
ЗМІ

Нещодавно в Запорізькій області з’явився новий очільник обласної військової адміністрації. Іван Федоров, по суті, суміщає цю посаду зі статусом мера нині окупованого Мелітополя. Після окупації Мелітополя російськими загарбниками він провів у них в полоні близько тижня. Тоді, у березні 2022 року, аби домогтися звільнення захоплених росіянами мерів Мелітополя і Дніпрорудного Запорізької області, перемовини велися на найвищому міжнародному рівні. Звільнення Федорова, включно з телефонною розмову з президентом Зеленським, висвітлювали багато національних і локальних медіа. Після цього Федоров отримав орден «За мужність» ІІІ ступеня за те, що не став співпрацювати з окупантами. Федоров став дуже публічною і відомою особою, приймаючи участь у багатьох важливих, представницьких зустрічах по всьому світу. Наприклад, таких, як вручення українському народу Премії ім. Сахарова.

Іван Федоров, серед іншого, відомий також своїм широким спектром коментарів на найрізноманітніші теми. Ще до призначення на посаду він коментував багато подій про тимчасово окупований Мелітополь, інші міста області, війну, інформацію про окупантів і багато чого іншого. Іноді його коментарі були єдиним джерелом інформації, яку не завжди можна було верифікувати. Втім, медіа національного і локального масштабу повсюдно використовували коментарі Івана Федорова. Наразі у цього – офіційний статус очільника Запорізької області. Його численні коментарі і більш-менш відкритість  –  гарна підмога журналістам у отриманні інформації. Втім те, що саме Федоров активно почав коментувати фактично всі теми, які підпорядковуються ОВА, серйозно впливає на гендерний баланс експерток і експертів у новинах. Так, за період гендерного моніторингу, який ІМІ проводив з 5 лютого 2024 року*, тільки 15% згадок у новинах були експертними коментарями жінок. Героїнь в новинах запорізьких онлайн-медіа було вдвічі більше, 30%, втім, цей показник, скоріше, тільки підкреслює гендерний дисбаланс у запорізьких онлайн-медіа. 

Найбільше експерток і героїнь у матеріали залучали сайти ЗаБор (21 згадка жінок як експерток і героїнь) і 061.ua (17 згадок). Найменше  таких згадок у новинах було на сайті Вгородє (9 згадок загалом). Втім, на цьому сайті взагалі публікується небагато новин і більшість з них – безособові. Що стосується інших сайтів, то, варто зауважити, що люди в інших матеріалах – статтях, інтерв’ю, репортажах, які створюють журналісти видань, – присутні, однак у новинах їх стає все менше.

Тож, якщо знову згадати про Івана Федорова, який очолив ЗОВА буквально за день до початку цього моніторингу, саме він і став головним експертом з великої кількості тематик. Пов’язано це було і з його брифінгом, який він дав  нагоди свого призначення, і з його багатополярністю у коментуванні різних тем. У досліджуваний період він виступав експертом у коментуванні подій, пов’язаних з війною, окупованими територіями, економікою, політикою, соціальною тематикою, зокрема, освітою і не тільки.

Взагалі ж тему війни в запорізьких новинах коментували 90% експертів. Ще більше, 91%, їх було в політиці. Власне, майже всі теми, які стосувалися економіки (87% експертів) і навіть суспільної тематики (87%) також коментували чоловіки. Найбільше, 40% експерток від загальної кількості згадок ми зафіксували лише в соціальній тематиці. Але це лише 6 експерток з 14, які взагалі щось коментували.

Зауважимо, що у 2020 і 2021 довоєнних роках кількість експерток у запорізьких новинах коливалася в межах 29-30% від загального числа згадок в новинах чоловіків і жінок. Тобто у період війни їх стало більш, ніж вдвічі, менше.

А от відсоток героїнь у запорізьких новинах залишився стабільним. І до повномасштабної війни, і під час її, кількість згадок про жінок у запорізьких онлайн-медіа не перевищує 30%. Цього року найбільше жінок-героїнь було в кримінальній тематиці – 38% згадок у кримінальних новинах було саме про жінок і суспільній тематиці (34% героїнь). До війни, зокрема у 2021 році, у кримінальній тематиці було майже трохи менше, 34%, згадок про жінок-героїнь. Тож, ця тенденція залишається сталою, як і те, що в кримінальних новинах ролі жінок і чоловіків традиційно розподіляються на потерпілих від злочинів, жертв, і тих, хто ці злочини скоює. Правда, якщо говорити про героїнь кримінальних новин під час війни, то повномасштабне вторгнення створило нові категорії злочинців, які вже звично (хоч це і дуже погано) зустрічаються в новинах – колаборантів і колаборанток. І в цій категорії є як жінки, так і чоловіки

26% згадок про жінок  – у тематиці війни. Тут і новини про життя сім’ї в окупації, яка змогла виїхати, і про жінок, які зрадили Україну, про загиблих через ракетні обстріли росіян, про підтримку військових авторкою та ведучою YouTube каналу «RAMINA» Раміну Есхакзай. При цьому, велика кількість новин з чоловіками в тематиці війни стосується загиблих героїв і вшанування їх пам’яті. І це є загальною тенденцією по усіх українських регіонах.

Безособовість новин, а також невелика кількість новин на теми культури, спорту, здоров’я і розважальних новин також корелюється з кількістю героїнь і героїв в цих матеріалах. Зауважимо, що зовсім не було героїв і героїнь у соціальній тематиці, при тому, що в цій темі було 15 експертів і експерток.
Із хороших тенденцій: запорізькі онлайн-медіа, які перейшли на українську, всі більше використовують фемінітиви. Правда, не всі і не всюди, але точно можна сказати, що їх кількість у новинах збільшується. Впливає на це і використання фемінітивів у пресрелізах. Наприклад, навіть ті медіа, які не використовують фемінітиви, в новині про затримання інженерки оборонного заводу, яка була агенткою російського ФСБ, використали їх повсюдно, разом зі словами “інженерка-технологиня” і “посадовиця відділу”.

Ще одна хороша тенденція: під час моніторингу ми побачили тільки один приклад використання стереотипної риторики щодо жінок, та, власне, і чоловіків. Мова йде про комерційну джинсу до “дня закоханих”, опубліковану на сайті Вгородє “Здивуй свою кохану на день закоханих найсмачнішими коктейлями”. По суті, замовники матеріалу рекомендували чоловікам напоїти  своїх коханих спиртним, щоб подарувати “незабутні емоції своїй коханій на свято Закоханих” і гарантувати “посмішку на обличчі коханої”. А ще вони впевнені, що оригінальні коктейлі, приготовані власноруч, спонукатимуть жінку “пам’ятати про подарунок довго та розповідати своїм подругам про незабутній вечір, який їй влаштував коханий”.

Втім, такі тексти, скоріше, виключення із правил. Однак правилом для запорізьких медіа поки залишається залучати до новин мінімальну кількість експерток і приглушувати голос жінок. І це погано.

*Гендерний моніторинг проводився з 5 лютого в таких ондлайн медіа: 061.ua, Перший Запорізький, ЗаБор, Акцент, Вгородє. Аналізувался по 50 новин з кожного медіа (всього – 250 новин), аби з’ясувати кількість експерток/експертів, героїнь/героїв у новинах, їх тематичний розподіл, а також зафіксувати наявність сексизмів і стереотипів по відношенню до жінок і чоловіків. Аналізувалися тільки новини, (не аналузвалися статті, розслідування, репортажі, інтерв’ю тощо).


Наталія Виговська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Запорізькій області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.