Ми у соцмережах
INFORM.ZP.UA - це інформаційний портал та веб-сайт новин міста Запоріжжя. Кожен день ми розповідаємо головні та свіжі новини політики, економіки, культури, криміналу, подій, спорту Запоріжжя та України. Фото та відеозвіти за сьогодні. Онлайн - актуальні та останні новини Запоріжжя та Запорізької області на день. Інформація та особи Запоріжжя. INFORM.ZP.UA публікує статті запорізьких журналістів, розслідування та чесну аналітику. Ми дуже цінуємо наших читачів і відбираємо та розміщуємо для них найважливішу інформацію про події міста Запоріжжя та області.
----:--
Ми у соцмережах
Головна » Економіка » Посилення тилу чи “відкуп” від мобілізації? Нові законопроєкти в парламенті

Посилення тилу чи “відкуп” від мобілізації? Нові законопроєкти в парламенті

Посилення тилу чи “відкуп” від мобілізації? Нові законопроєкти в парламенті

Гроші / Деньги

Найближчим часом народні депутати можуть поставити крапку в одній з найбільш дискусійних тем останніх місяців — економічному бронюванні. Протягом двох попередніх тижнів у Верховній Раді зареєстрували одразу п’ять законопроєктів, які містять три різні моделі. Наразі ці документи надані для ознайомлення депутатам, після чого законопроєкти розглянуть у сесійній залі. Про плюси та мінуси кожної з пропонованих моделей, розповідає Центр громадського моніторингу та контролю.

Три моделі економічного бронювання

За даними українських та західних ЗМІ мобілізаційний потенціал України становить 5 — 6 мільйонів чоловіків. “Потреби в мобілізації усіх чоловіків немає, тож необхідно визначитись, кого саме мобілізувати до лав ЗСУ, аби економіка зберегла ефективність. Мета — не врятувати всіх від війни, а передбачити безперебійну роботу лише критичних працівників”, — пояснює доцільність введення економічного бронювання автор одного із законопроєктів, народний депутат Дмитро Наталуха.

Перша модель економічного бронювання (законопроєкти №11331 та №11332) передбачає, що бізнес та підприємства можуть забронювати будь-якого працівника незалежно від його зарплати. Для цього бізнесу необхідно сплатити спеціальний збір за бронювання, не мати податкової заборгованості, а також мати мінімальний місячний дохід у понад 61 200 грн. Під цю модель потрапляють і фізичні особи — підприємці, зареєстровані не менш ніж за півроку до набуття чинності закону.

Друга модель (законопроєкт №11331-1) передбачає бронювання лише тих працівників, які мають високу заробітну плату, а відтак і більший обсяг податків, які за них платить роботодавець. Точний обсяг зарплати, яка дозволить працівнику претендувати на економічне бронювання, поки що невідомий. Але в ЗМІ називають близько 30-35 тисяч гривень на місяць.

Третя модель економічного бронювання (законопроєкт №11331-2) є комбінованою. Вона передбачає, що заброньованими можуть бути працівники, які отримують не менше 36 тисяч грн зарплати, а також ФОПи, дохід яких перевищує 61 тисяч грн на місяць.

“Відкуп” від війни чи реальна необхідність?

Усі три моделі економічного бронювання, які розглядають в Парламенті, мають як плюси, так і мінуси. Старший юрист компанії “ADER HABER” Людмила Крохмалюк зазначає, що позитивним моментом першої моделі є наповнення державного бюджету та збільшення фінансування армії, тоді як негативним моментом — загроза мобілізації, якщо збройна агресія Росії триватиме довгий час. Також, за її словами, перший законопроєкт не дає відповіді на питання, чи потрібно буде сплачувати додатковий збір підприємствам критичної інфраструктури, які і так можуть бронювати своїх працівників. Друга модель економічного бронювання є найлегшою для застосування на практиці, а відтак і прозорішою. Бізнес не витрачатиме додаткових коштів на сплату збору за бронювання, але сплачуватиме більше податків, відмовляючись від заробітної плати “в конвертах”. З іншого боку, друга та третя моделі економічного бронювання сприятимуть посиленню поділу суспільства на “бідних” та “багатих”.

Економічне бронювання є вкрай непопулярним рішенням, особливо серед громадян, що мають середній або менший за середній дохід. Утім, економічний експерт Олег Пендзин застерігає, що економічне бронювання не можна сприймати, як “відкуп від війни”. “Нам дуже потрібно провести мобілізацію, але фінансування армії йде з бюджету, в якому наразі немає необхідних грошей. У нас середня заробітна платня військового по днях вираховується. Це додаткові 60 мільярдів гривень з державного бюджету. Їх немає. Тобто середня заробітна платня сьогодні десь 22 – 25 тисяч гривень для вояка”, — каже фахівець. За його підрахунками, мобілізація 100 тисяч громадян потребує близько 135 млрд грн, яких наразі в бюджеті немає. Водночас економічне бронювання може забезпечити бюджету додаткові 165 млрд грн на рік.


Нагадаємо, Верховна Рада проголосувала за продовження дії воєнного стану та загальної мобілізації в Україні. Цей правовий режим діятиме щонайменше ще 90 днів, а саме до 11 серпня 2024 року. 18 травня, в Україні набирав чинності закон про мобілізацію. Він торкається всіх чоловіків у Запоріжжі віком від 18 до 60 років. До 16 липня включно всім чоловікам треба оновити свої данні в ТЦК СП. Оновити дані можна в ТЦК, ЦНАПах або через застосунок “Резерв+”.

Закон також передбачає, що чоловіки віком від 18 до 60 років, які раніше пройшли ВЛК і отримали статус “обмежено придатний”, тепер мають повторно пройти ВЛК. У документі йдеться про те, що для цього таким особам відводиться до 9 місяців.

Закон прийняли через те, що потік добровольців, який утворився відразу після повномасштабного вторгнення, вичерпався. Частину чоловіків прагнуть ухилитися від мобілізації, виїхати за кордон або знайти інший спосіб уникнути призову, щоб не опинитися на війні. В той же час питання демобілізації військових залежить від наявності тих, хто готовий замінити їх на фронті.

Раніше в Запоріжжі проходили акції за демобілізацію військових. А також була створена петиція про демобілізацію військових після 18 місяців служби в армії.