Головна » Економіка » Технології » Як у Запоріжжі залишатися з мобільним зв’язком та інтернетом під час відключень світла: поради фахівців

Як у Запоріжжі залишатися з мобільним зв’язком та інтернетом під час відключень світла: поради фахівців

Як у Запоріжжі залишатися з мобільним зв’язком та інтернетом під час відключень світла: поради фахівців
Фото

В ніч на 28 листопада росіяни вчергове вразили об’єкти енергетичної інфраструктури в Україні. В деяких регіонах ввели екстрені відключення світла. Під час такої ситуації може погіршуватися мобільний зв’язок та зникати домашній інтернет.

Станом на ранок 28 листопада нових руйнувань через російські обстріли не зафіксовано у Запоріжжі. Проте поради, як залишатися на звʼязку та з інтернетом під час відключень світла не будуть зайвими.

Немає світла – погіршується зв’язок

Така ситуація добре відома запоріжцям. Причина тому – перевантаження мереж мобільних операторів. Адже в такі періоди багато українців переходять із Wi-Fi на мобільний інтернет. Навантаження на мобільну мережу зростає майже в 10 разів, тому мобільний звʼязок стає нестабільним, пояснюють в Мінцифрі.

Щоб знизити навантаження на мобільні мережі й зберегти стабільність зв’язку, фахівці дають кілька порад:

  1. Заздалегідь з’ясуйте у свого інтернет-провайдера, чи використовує він технології, завдяки яким Wi-Fi працює під час відключень електроенергії.
  2. Якщо ні, спробуйте вибрати іншого провайдера, який використовує, наприклад, технологію XPON. Вона може забезпечити вас бездротовим інтернетом протягом 72 годин під час знеструмлень.
  3. Якщо під час блекаутів мережа вашого оператора не працює, користуйтеся національним роумінгом. Це безоплатна послуга, завдяки якій можна перемикатися між мережами трьох операторів. Для цього потрібно налаштувати послугу на своєму смартфоні.
  4. Вимкніть на мобільному телефоні автоматичне завантаження фото та відео в месенджерах.
  5. Завчасно завантажте в Дії мапу «Пунктів незламності», в яких можна підзарядити телефон або скористатися інтернетом.

У відповідь на запит Inform.zp.ua  в пресслужбі мобільного оператору “Київстар” відповіли, що на базових станціях оператора встановлено 126 тис. нових акумуляторів, що забезпечують роботу базових станцій до 4 годин без зовнішнього живлення.

Інші мобільні оператори “Vodafone” та “Lifecell” не надали відповідь на запит про підготовку до можливих відключень світла та забезпечення стабільного зв’язку.

Нагадаємо, Держспецзв’язку зобов’язала мобільних операторів до 1 лютого 2025 року забезпечити роботу мобільних мереж під час відключень світла безперебійно протягом 10 годин. 

Водночас Кабінет Міністрів додав обʼєкти Сил безпеки й оборони та мобільних операторів до переліку тих, до яких не застосовуватимуть відключення світла до 1 червня 2025 року. Про це йдеться в урядовій постанові №1260.

Як перейти на національний роумінг

Переключитися на іншого оператора за допомогою нацроумінгу можна кількома кліками. Це дозволить вам користуватися базовими послугами мобільного зв’язку: дзвінками, смс і месенджерами, пояснюють в Мінцифрі. Налаштувати нацроумінг можна на будь-якому смартфоні та навіть на кнопковому телефоні. Як це зробити:

  • Для iPhone: параметри, стільникові дані, вибір мережі.
  • Для Android: налаштування, підключення, мобільні мережі, оператор мережі.
  • Для деяких кнопкових телефонів: меню, налаштування, ручний вибір мережі.

Крім того, для кращої роботи нацроумінгу рекомендують вимкнути автозавантаження медіафайлів та фонове використання інтернету для застосунків та оновлення програм.

Як бути з інтернетом під час знеструмлень

В Україні понад 2 тисячі провайдерів використовують xPON. Найпростіший спосіб дізнатися, за якою технологією працює ваш провайдер, — інтерактивна мапа інтернету під час знеструмлень. 

Для довідки:  xPON — енергоощадна технологія, що потребує в десятки менше витрат на підтримку інтернет-мереж у випадку знеструмлень.

Мапа працює по всій території України та допомагає перевірити, чи може провайдер забезпечити доступ до інтернету до 72 годин без електроенергії. 

На цій мапі також можна:

— перевірити готовність провайдера до відключень електрики;
— знайти найближчих провайдерів, які забезпечують інтернет від 4 до 72 годин;
— дізнатися вартість підключення та щомісячну абонплату за інтернет-послуги;
— звернутися до провайдера та подати заявку на підключення до інтернету, стійкого до знеструмлень;
— залишити фідбек та вказати, чи доступний інтернет від вашого провайдера під час відключень (відгук відображатиметься для інших користувачів).

Скріншот в інтерактивної мапи інтернету під час знеструмлень.

Технологія довела свою ефективність ще під час перших блекаутів, і за останні 1,5 року кількість під’єднань до xPON зросла до 46 %, розповів директор із розвитку інфраструктури широкосмугового доступу до інтернету в Мінцифри Юрій Мацик. Зараз 3,9 мільйона абонентів уже користуються технологією, яка забезпечує високу швидкість, роботу під час знеструмлень та стабільність фіксованого інтернету.

Робота Пунктів Незламності

У Запорізькій області діє 271 Пункт Незламності, де можна зарядити гаджети, отримати доступ до інтернету та погрітися під час відключень світла, вже діють на території Запорізької області. 

Ще 155 Пунктів Незламності можуть бути розгорнуті за потреби, повідомили в коментарі Inform.zp.ua в пресслужбі Запорізької ОВА.

Як Запорізька область готується до можливих блекаутів
Пункт Незламності. Фото з сайту Запорізької міської ради/Пункт Несокрушимости. Фото с сайта Запорожского городского совета

Більшість з них розташовані в закладах культури, освіти та районних адміністраціях. Пункти незламності оснащені запасами питної води, медикаментів, місцями для зарядки електронних пристроїв, безкоштовним доступом до провідного інтернету, кімнатами для маломобільних груп населення, матерів з дітьми, а також ігровими кімнатами для родин з дітьми старшого віку.

У Запоріжжі розгорнули пункти незламності після обстрілів

Адреси пунктів незламності не публікуються з міркувань безпеки, однак дізнатися їх місцезнаходження можна за такими телефонами:

  • 0 800 503 508 — Запорізький обласний контактний центр Запорізької обласної державної адміністрації;
  • 15-80 — Запорізький міський контакт-центр;
  • 102 — ГУ Національної поліції в Запорізькій області;
  • через геолокацію у Телеграм-боті @nezlamnistbot.