Головна » Суспільство » Запоріжжя для всіх: як у місті вивчають нові підходи до просторового планування та надання послуг

Запоріжжя для всіх: як у місті вивчають нові підходи до просторового планування та надання послуг

Представники Запорізької міської ради, районних адміністрацій і комунальних підприємств відвідали навчальні тренінги за підтримки USAID
Представники Запорізької міської ради, районних адміністрацій і комунальних підприємств відвідали навчальні тренінги за підтримки USAID

Запоріжжя стало одним з основних міст на півдні України, яке приймає переселенців із регіонів бойових дій. Частина людей залишається, решта ж отримує тут першу допомогу й прямує далі.

Станом на серпень 2024 року Запоріжжя з початку повномасштабної війни прийняло понад 275 тисяч переселенців, тож, за даними Запорізької міської ради, населення міста сьогодні перевищує 710 тисяч.

Таке стрімке зростання чисельності населення створило додаткове навантаження на комунальні служби, яким треба адаптуватися та знайти нові підходи для ефективного надання послуг. USAID, розуміючи ці потреби, ініціював низку тренінгів для працівників комунальних підприємств і міської ради.

Протягом жовтня — листопада 2024 року було організовано тренінги з таких напрямів:

  • гендерна рівність;
  • клієнтоорієнтований підхід;
  • навчання з просторового планування та урбаністики;
  • розробка стратегічного плану міської інфраструктури;
  • сучасні технології каналізації та водопостачання;
  • утилізація відходів, сортування та фільтрація.

Заходи відбувались у форматі лекцій, практичних завдань, інтерактивних ігор і розбору реальних кейсів. Кожен тренінг тривав 2 дні й передбачав як індивідуальну, так і групову роботу під час навчання. У межах інтерактивних обговорень представники різних структурних підрозділів обмінювались досвідом та ідеями, групова робота сприяла розробці командних рішень для реальних проблем міста, а під час рольових ігор учасники моделювали ситуації, що виникають у їхній роботі, та відпрацьовували комунікативні навички. Загалом у тренінгах участь взяли 97 працівників Запорізької міської ради, районних адміністрацій і комунальних підприємств. 

Групова робота під час тренінгу від USAID сприяла розробці командних рішень для вирішення проблем міста

«Важливим аспектом роботи під час тренінгу були психологічні елементи, що передбачали стресостійкість, основи спілкування, а також розв’язання проблем, суперечок і конфліктів. До нас часто звертаються жителі, які стикаються з проблемами, зокрема, через російську агресію. Наша робота полягає в ефективній комунікації, що дає змогу задовольнити потреби кожного запоріжця, який відчуває труднощі в повсякденному житті. Ці тренінги дієво й результативно вплинули на нашу роботу та допомогли стати кращими фахівцями», – розповіла Вікторія Ємець, начальниця виробничої служби КП «Запоріжремсервіс».

Війна кидає нові виклики й міському плануванню. Важливо не лише відбудувати місто, але й зробити його зручним для всіх жителів. На жаль, кількість осіб з інвалідністю постійно зростає, і створення умов рівного доступу до міського простору для всіх верств населення стає нагальним питанням. Тому особливо актуальним був тренінг із просторового планування та урбаністики, на якому розглядали інструменти відновлення територій, просторові стратегії, інклюзивне регулювання забудови.

Кожен тренінг від USAID починався з лекційної частини, далі – групова робота, індивідуальні заняття та інтерактивні ігри

Тренінг привернув увагу департаменту економічного міста до необхідності ефективніше впроваджувати принципи просторового планування в стратегії економічного розвитку для залучення інвестицій, департаменту муніципального управління — до розробки інклюзивних регуляцій для забудови та ефективного управління територіями, а департаменту архітектури та містобудування – до необхідності застосовувати екологічні й інклюзивні підходи в плануванні міського простору. 

«Для нашої роботи надзвичайно важлива комунікація та обговорення питань щодо просторового планування, яке лежить в основі відновлення територій, бо Запоріжжя має великі перспективи з погляду повоєнної відбудови. Ми отримали корисну інформацію про екологічне та інклюзивне регулювання просторового планування, тож безпосередньо використовуватимемо цей досвід у майбутніх розробках і планах», – розповів Володимир Біров, головний спеціаліст департаменту з питань ефективної роботи та розвитку комунальних підприємств Запорізької міської ради.

Ще один тренінг стосувався стратегічного планування. Говорили про визначення пріоритетів розвитку міста та складання стратегічних планів для міської інфраструктури. Представники департаменту з питань ефективної роботи та розвитку комунальних підприємств Запорізької міської ради зазначили, що навчання дало їм нові інструменти для розробки стратегій розвитку підприємств та ефективного управління. 

«Щиро вдячні за тренінги, адже нам потрібно постійно оновлювати свої знання та підлаштовуватися під виклики сьогодення», – зауважив Володимир Біров, головний спеціаліст департаменту.

Залучення під час тренінгу до обговорення матеріалу – важливий показник зануреності в роботу учасників 

Екологічна безпека міста в умовах постійного збільшення населення та частих ворожих атак потребує особливих підходів. Надання якісних послуг з водопостачання, каналізації та утилізації відходів — це питання здоровʼя та добробуту всіх жителів. USAID організував для працівників комунальних підприємств тренінги щодо сучасних технологій каналізації та водопостачання, а також утилізації відходів, сортування та фільтрації. 

 «Сучасні технології водовідведення та водопостачання»: «Цей модуль значно покращив наше розуміння оптимізації роботи систем та енергоефективності. Тепер ми готові застосовувати нові знання для вдосконалення наших послуг. Це значний внесок у наш розвиток і майбутнє Запоріжжя», – відзначила Людмила Коцур, провідний інженер КП «Водоканал».

Обговорення під час тренінгів реальних проблем міста у колі фахівців із різних департаментів і підприємств

Навчання – необхідний підготовчий крок до того, аби зробити Запоріжжя містом, зручним та комфортним для усіх його мешканців. Підвищуючи обізнаність працівників Запорізької міської ради з просторового планування та урбаністики, стратегічного планування міської інфраструктури, управління відходами, клієнтоорієнтованого підходу до надання послуг, воно дає інструменти для підвищення рівня обслуговування жителів й ефективнішого здійснення планових і ремонтних робіт. 


Проєкт став можливим завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) за підтримки проєкту «Демократичне врядування у Східній Україні».


Партнерський матеріал