Головна » Суспільство » Освіта » Закриті школи в Запоріжжі, нестача вчителів та демографічна криза: інтерв’ю директорки Департаменту освіти

Закриті школи в Запоріжжі, нестача вчителів та демографічна криза: інтерв’ю директорки Департаменту освіти

На початку 2025 року після двох звільнень — Юлії Погребняк та Андрія Хмельницького, який пробув на посаді лише кілька днів, Департамент освіти і науки Запорізької міської ради очолила Марина Макухіна. Це призначення викликало неоднозначну реакцію в соціальних мережах, оскільки, по-перше,про неї було мало що відомо, а по-друге, за словами депутатки Катерини Звєрєвої, призначення відбулося без попереднього проходження профільної депутатської комісії, та з деякими іншими порушеннями.

Inform.zp.ua поспілкувався з Мариною Макухіною, щоб дізнатися, скільки навчальних закладів закрили в Запоріжжі, скільки дітей та вчителів покинули запорізькі школи, а також які основні пріоритети у її роботі на найближчий час.

Що говорить Марина Макухіна про своє призначення?

— Хто вам запропонував цю посаду? Якщо можна, назвіть приблизну дату та розкажіть, як ви дізналися, що вас оберуть.

— Мені запропонувало цю посаду керівництво Департаменту освіти і науки Запорізької міської ради та керівництво міста. Це сталося наприкінці 2024 року. Відбулися зустрічі та співбесіди, де я презентувала своє бачення розвитку освіти Запоріжжя. У лютому, наприкінці 2024 року, я офіційно зайняла цю посаду.

Після вашого призначення деякі депутати висловлювали претензії щодо можливих порушень у процедурі. Що ви можете на це відповісти?

— Моє призначення відбулося повністю відповідно до чинного законодавства. Зараз такі призначення здійснюються розпорядженням міського голови. У моєму випадку це було розпорядження пані Регіни Владиславівни (в.о. міського голови Запоріжжя Харченко, – ред). Перед цим я пройшла ряд співбесід у Департаменті освіти, а також представила стратегію розвитку освіти міста. У мене понад 13 років педагогічного стажу та понад чотири роки адміністративного досвіду. Я маю вищу освіту магістра. Також я була учасницею кадрового резерву Департаменту освіти, що додатково підтверджує мою кваліфікацію.

Для довідки: Згідно з українським законодавством, зокрема Законом “Про державну службу” та відповідною постановою Кабінету Міністрів, для осіб, які прагнуть зайняти посади в державних установах, передбачено проведення конкурсного відбору. Це стосується, зокрема, посад керівників департаментів у міських радах.

Проте, відповідно до Закону “Про правовий режим воєнного стану“, під час дії воєнного стану кандидати можуть бути призначені на державні посади без необхідності проходити конкурс.

— Що таке кадровий резерв?

— Це програма підготовки керівних кадрів, що включає цикл зустрічей, вивчення нормативних документів, створення та захист підсумкового проєкту. До 2024 року я входила до кадрового резерву, а у 2024–2025 навчальному році стартувала оновлена версія цієї програми. Наприклад, нещодавно в межах цього проєкту до нас приїжджала ексміністерка освіти Лілія Гриневич.

Для довідки: Кадровий резерв для заміщення вакантних посад та просування по службі в органах цивільного захисту створюється згідно з Положенням і Інструкцією про формування резерву. Він включає осіб, які мають потенціал, професійну підготовку та організаторські здібності, і можуть бути кандидатами на вищі посади або навчання.

Кваліфікаційні вимоги: вища освіта не нижче магістра, вільне володіння державною мовою, стаж роботи на державній службі або керівних посадах не менше 2 років.

14 тисяч школярів забрали документи із запорізьких закладів освіти

— Які основні виклики перед вами як очільницею Департаменту освіти?

— Першочергово в мої функції входить координація роботи закладів освіти. На території Запоріжжя 235 закладів освіти – садочки, школи й позашкільна освіта (114 закладів дошкільної освіти, 108 закладів середньої освіти і 13 — закладів позашкільної освіти). 

Ключовий виклик — відтік дітей, зменшення мережі класів. Через безпекову ситуацію багато родин з дітьми виїжджають із Запоріжжя в інші регіони України або ж за кордон. Наприклад, від початку повномасштабного вторгнення наш обласний центр втратив понад 14 000 дітей шкільного віку. І це не ті діти, які просто виїхали із Запоріжжя, таких більше насправді. Їхні батьки забрали документи із запорізьких шкіл й перевели їх в інші навчальні заклади за межами міста. 

Наступний — кадровий голод, дефіцит педагогів та технічних працівників, які також є важливою частиною закладу освіти. 

Ще один — безпекові умови. Ми маємо створити ще більше безпечних просторів для навчання, щоб більше дітей змогли навчатися у змішаному форматі. Тому що саме під час змішаного навчання є можливість відірватися від дистанційки, від гаджетів, від екранів та почати взаємодіяти. 

—  Яким чином функціонують “підземні школи”?

Важливо розуміти, що це протирадіаційні укриття подвійного призначення, де ми зараз вимушено проводимо освітній процес. Ці об’єкти, які ми називаємо “підземні школи” функціонують повний день. Діти мають змогу там навчатися у дві зміни. Відповідно, вони можуть відвідувати школу щодня в першу або другу зміну. Але в деяких випадках є необхідність окремо долучити інший заклад освіти в цю “підземну школу”. Тоді відбувається “ротація”. Діти мають змогу відвідувати школу щодня або через день, якщо в укритті навчаються учні кількох шкіл. 

Ми також плануємо організувати там гуртки та дошкільні групи.Тобто, “підземна школа” буде, як хаб для навчання і розвитку дітей.

Для довідки: 14 грудня в Запоріжжі запрацювала перша “підземна школа”, яка знаходиться на території Запорізької гімназії №88. Її збудували за пів року за проєктом ЮНІСЕФ, вартість об’єкта склала понад 113 млн грн. Одночасно в школі можуть перебувати до 500 осіб, включно з учнями, вчителями та технічним персоналом.

Багато хто скаржиться, що за час онлайн-освіти погіршилися знання дітей. Що Ви думаєте з цього приводу?

— Очне навчання нічим не замінити, але рівень дистанційної освіти у Запоріжжі є одним із найвищих в Україні. Наші педагоги опанували онлайн-платформи та інтерактивні методи навчання. Важливим кроком зараз є створення безпечних просторів для переходу на змішане навчання.

— За якими критеріями визначається якість навчання?

— Незалежно від формату навчання, оцінювання здійснюється відповідно до вимог Міністерства освіти. Вчителі адаптують завдання та календарні плани, але загальні критерії залишаються незмінними.

У скільки обходиться одна порція обіду учнів 1-4 класів бюджету Запоріжжя

— Які зараз основні пріоритети вашої роботи?

— Основний пріоритет — покращення якості освіти. Також серед важливих завдань — організація харчування для учнів 1–4 класів. У 2025 році ми плануємо забезпечити безкоштовне харчування для цієї категорії школярів.

— Чи забезпечене харчування дітей?

— Безкоштовне харчування надається всім учням 1–4 класів. Спочатку це стосувалося лише пільгових категорій, але завдяки підтримці іноземних партнерів та міської влади вдалося охопити всіх.

Ми робимо все, щоб у 2025 році діти 1–4 класів мали можливість безкоштовно харчуватися. Наступним важливим напрямом є дошкільна освіта. Ми прагнемо забезпечити, щоб низка дошкільних закладів освіти працювали повний робочий день, понад вісім годин. Наразі дитсадки функціонують лише три години через відсутність харчування.

Щоб діти в дитсадках могли навчатися протягом дня, заклади повинні забезпечувати триразове харчування. Це надзвичайно важливий аспект. Ми не можемо допустити, щоб діти перебували без їжі, адже це порушення вимог. Тому зараз активно шукаємо безпечні приміщення великої площі, де діти зможуть перебувати з початку і до кінця навчального дня, займаючись розвитком та творчістю.

Запоріжжя — унікальне місто. На відміну від інших регіонів, в нас освітній процес проходить виключно в укриттях через безпекову ситуацію. У багатьох містах України діти навчаються безпосередньо в класах, а під час повітряних тривог спускаються в укриття. Ми не можемо собі цього дозволити: для нас це велика розкіш, і ми не ризикуємо життям та здоров’ям наших дітей і педагогів.

Величезна повага і вдячність усім працівникам освітніх закладів — дошкільних, позашкільних та шкільних — за їхню відданість і професіоналізм у реалізації цих умов.

Для довідки: У Запоріжжі планують відремонтувати їдальню та харчоблок у гімназії №6. Після оновлення тут забезпечуватимуть гарячими обідами майже дві тисячі дітей із трьох шкіл і дитячого садка. На це передбачені 500 000 гривень.

— Скільки коштує одна порція та які витрати на харчування?

— Вартість однієї порції — 97,81 грн (витрати на пакування, доставку та інші логістичні послуги, прим. авторки), включно з послугами кейтерингу, адже неможливо облаштувати харчоблоки в укриттях. Загалом із бюджету на рік передбачено 92 млн грн. Щодня харчується близько 4–4,5 тисячі дітей.

— За інформацією депутатки Катерини Звєрєвої, в одному з тендерів виявили відсутність ціни за порцію з урахуванням кейтерингу. Що можете сказати з цього приводу?

— Новий тендер проводиться на початку січня з тією метою, щоб не було перерви між харчуванням у дітей, щоб діти не залишилися без їжі. Відповідно, це було треба провести на початку січня, щоб швидко це все опрацювати і можна було дітям організувати харчування. Але у зв’язку з інфляцією ціна трішки змінилася. Не було можливості це вказати одразу. Наскільки мені відомо, то у потрібних джерелах вже все профінансовано, все прописано, прораховано. 

Якщо замовник або організатор вносить зміни до меню, такі зміни повинні бути затверджені і оприлюднені. В іншому випадку, меню залишається стандартним і є частиною всіх інформативних та чинних документів.

Також варто додати, що на початку кожного тижня, зазвичай рано вранці в понеділок, коли організатор харчування доставляє продукти та готові порції на поточний день, меню на весь тиждень обов’язково надається кожному закладу освіти. Кожен заклад оприлюднює це меню для батьків на інформаційних стендах або в соціальних мережах.

— Як батьки можуть залишити відгук про якість харчування?

— У всіх закладах є QR-коди для збору відгуків. Також можна звертатися до адміністрації школи, де є спеціальні комісії, які контролюють якість харчування.

— Але в соцмережах інколи з’являються скарги, що дітям їжа не подобається…

– Меню розроблено Міністерством охорони здоров’я відповідно до нових стандартів здорового харчування. Воно передбачає зменшення солі, цукру, жирів, більше овочів і фруктів. Якщо батьки мають зауваження, вони можуть звертатися через QR-коди або напряму до адміністрації школи.

За яких умов Галину Ємельянову поновлять на посаді директорки гімназії №107

— Давайте ще раз розберемося в ситуації, яка сталася в гімназії №107. Чи проводив департамент розслідування? Якщо так, то які висновки?

— Ситуація дійсно складна. Вона виникла ще до того, як я очолила Департамент освіти і науки. На даний момент встановлено, що директорка подала заяву за угодою сторін. Також відомо, що вона звернулася до суду з позовом. Було прийнято рішення діяти відповідно до чинного законодавства — дочекатися вердикту суду. Згідно з його рішенням, ми й будемо приймати подальші кроки. Якщо суд винесе рішення на користь ексдиректорки, її, безумовно, поновлять на посаді.

— Ексдиректорка розповідала, що вона написала заяву під тиском.

— Є дві сторони цієї ситуації, дві різні точки зору. Що стосується питання, чи була заява написана під тиском або за угодою сторін, то ці моменти буде з’ясовувати судова інстанція, яка й винесе відповідний вердикт. Ми, у свою чергу, діятимемо строго в межах чинного законодавства.

Для довідки: після того, як запорізький журналіст Костянтин Алексєєнко не зміг потрапити в протирадіаційне укриття (так звану “підземну школу” в гімназії №107), директорку гімназії Галину Ємельянову звільнили. Перший заступник директора Департаменту освіти і науки Запорізької міської ради Віталій Лисенко заявив, що звільнення відбулося за угодою сторін. Однак ексдиректорка в коментарі журналістам Inform.zp.ua зазначила, що написала заяву під тиском. Згодом деякі батьки організували мітинг на підтримку директорки та вимагали її поновлення на посаді.

— Скільки освітян у Запоріжжі звільнилися за час повномасштабного вторгнення?

— Загалом від початку повномасштабного вторгнення звільнено 88 директорів керівного адміністративного складу (шкіл і садочків, прим. авторки). Близько 200 вчителів взяли відпустки. За чинним законодавством це дозволено. Звільнено близько 3000 педагогічних працівників, а прийнято на роботу 2300. 

Як я вже казала, в нас є дефіцит як педагогічних кадрів, та і технічних працівників. Особливо не вистачає вчителів точних наук — математика, фізика, хімія, а також іноземна мова. Будемо відвертими, в цих направленнях й до повномасштабного вторгнення був кадровий голод. 

Враховуючи вище згадану проблему, керівники закладів освіти дуже професійно себе проявляють. Вони знаходять сумісників, щоб діти могли отримати знання на уроках. Тобто той же фізик або математик викладає уроки в декількох закладах. 

Для довідки: Сумісництво — це виконання працівником додаткової оплачуваної роботи на іншому підприємстві або у фізичної особи в вільний від основної роботи час (ст. 102-1 Кодексу законів про працю України, ст. 19 Закону України “Про оплату праці”).

Невтішна демографічна ситуація: на 200 тисяч менше дітей

— Скільки дітей навчається в запорізьких школах?

— У школах Запоріжжя за списками 54 тисячі учнів. З них у місті перебуває 38 тисяч. Офлайн навчається близько 6 тисяч, решта – онлайн, у тому числі за межами міста, області чи країни.

— А яка ситуація із дитячими садочками?

— У садочках 15 тисяч дітей, з них у місті перебуває 10 тисяч. Офлайн відвідують садочки 1 тисяча, онлайн – 14 тисяч. Ми працюємо над тим, щоб забезпечити можливість дітям відвідувати садочки повний день, адже це важливо і для малечі, і для батьків, які хочуть повернутися до роботи.

— Скільки навчальних закладів працюють у змішаному форматі?

— Зі 108 шкіл міста 88 мають укриття та дозвіл Ради оборони на змішаний формат навчання. Це 80% усіх закладів. Ми працюємо над тим, щоб до 1 вересня збільшити цю кількість. Якщо говорити про дитсадки, то зі 114 садочків у змішаному форматі працюють 87.

— Скільки дітей із Запоріжжя навчається з-за кордону?

— Близько 12 тисяч. Проте ця цифра змінюється залежно від безпекової ситуації в місті. Діти часто навчаються паралельно у двох системах – місцевій та українській. Ми розробляємо варіанти навчання так, щоб батьки могли зробити вибір.

— Як буде відбуватися трансформація навчальних закладів?

— В першу чергу ми маємо розуміти, що в нас є чинні нормативні вимоги. Відповідно до законів України “Про повну загальну середню освіту”, ми маємо трансформувати заклади освіти на гімназії та ліцеї. Десь це буде по дев’ятий клас, а десь — по дванадцятий. Це перший виклик. Другий — відтік дітей з нашого міста. Середня наповнюваність в деяких закладах не відповідає нормі по субвенції. Державна субвенція фінансує заклади освіти в яких середня наповнюваність складає 27,5. Якщо ця цифра менша — відповідно, субвенції немає. Фінансувати ці заклади виключено з міського бюджету дуже важко, оскільки видатки і потреба в інших направленнях дуже велика. Враховуючи ці виклики потрібно працювати над цим питанням. Наразі аналізується мережа класів. 

— Скільки шкіл закрили під час повномасштабного вторгнення і як тепер використовуються ці приміщення. Наприклад, школи №30?

— Через зниження демографічних показників виникла потреба оптимізувати деякі заклади освіти, об’єднавши їх. У 2024 році було проведено заходи щодо припинення діяльності дев’яти закладів освіти. Як вже зазначалося, в цьому навчальному році функціонує 108 закладів загальної середньої освіти.

Відповідно до Закону України, ці заклади (які закрилися, прим. автора) не підлягають приватизації. Вони можуть використовуватись лише для надання освітніх, виховних чи навчальних послуг. Тому ці дев’ять закладів служать базою для безпечного проведення навчання в укриттях для інших закладів освіти. Один із закладів було передано Департаменту спорту, сім’ї та молоді для Всеукраїнської громадської організації “Всеукраїнська Федерація Спас”. Ще один заклад використовується для розміщення школи мистецтв. Жоден з цих освітніх закладів не був переданий у приватні руки. Наприклад, 30-та та 39-та школи перебувають на балансі Департаменту освіти і науки. На даний момент ці об’єкти не використовуються в освітньому процесі, але залишаються у комунальній власності.

Чи враховуються майбутні виклики під час оптимізації? Наприклад, після завершення війни багато дітей можуть повернутися, і чи буде достатньо місць для всіх?

— Питання справді дуже актуальне, і я вам за нього дуже вдячна.

Тому весь цей період проводиться трансформація закладів освіти у ліцеї чи гімназії, а також оптимізація через низьку демографічну ситуацію в нашому місті. Постійно проводиться аналіз демографічної ситуації.

Це є провідною діяльністю в нашому департаменті, тобто ми постійно моніторимо демографічні показники, прогнозуємо їх та створюємо прогнози для мережі на рік або на декілька років вперед. Ми розробляємо стратегію розвитку мережі навчальних закладів на кілька років.

Наприклад, за офіційними даними, які були презентовані на останній зустрічі з Міністерством освіти і науки, кількість дітей віком від трьох до шести років у країні на 2025 рік становить 770 тисяч. За прогнозами, на 2027 рік їх буде вже 570 тисяч. Тобто на 200 тисяч менше.

Це дуже невтішні показники, і ми маємо це розуміти. Маємо бути об’єктивними, діяти з максимально холодним розумом і розуміти, що нам потрібно пережити цей період. Я впевнена, що з часом ми повернемося до довоєнних показників і будемо рухатися вгору. Але на даний момент, з огляду на ці виклики, ми маємо діяти відповідно до вимог часу.

На цей момент ми розуміємо, що, згідно з офіційними даними, ми маємо спад народжуваності в країні. Я зараз не кажу про кількість дітей, які виїжджають за кордон. Якщо враховувати їх, то ця цифра буде значно меншою.

Враховуючи кількість людей, які виїжджають за межі країни, ми розуміємо, що необхідно щось змінювати. Неможливо продовжувати утримання будівель та комунальних послуг при такій ситуації, коли бюджет не в змозі забезпечити такі витрати.

Тому ми будемо шукати шляхи вирішення цього питання, але що дуже важливо — і на чому я хочу акцентувати увагу, — це те, що я сьогодні вже зазначала: будівлі закладів освіти не будуть передаватися в приватні руки. Вони не будуть приватизовані. Вони залишатимуться в комунальній власності. Це, на мою думку, дуже важливо і це потрібно пам’ятати.

— Як департамент буде відновлювати репутацію після низки скандалів?

— За 13 років своєї педагогічної діяльності я завжди акцентувала увагу на питаннях подальшого розвитку та покращення того, що ми маємо на даний момент. 

Я впевнена, що відкритість, відповідальність та прозорість допоможуть відновити довіру до Департаменту освіти і науки. Я готова до подальшої комунікації.

Оксана Щербина